Winkelpersoneel bakt er weinig van

SLAGERSWERELD - Het personeel in de Nederlandse detailhandel weet schrikbarend weinig van hun winkel. Ook op het gebied van aandacht voor de klant, service en dienstverlening schiet winkelpersoneel in Nederland tekort.

SLAGERSWERELD - Het personeel in de Nederlandse detailhandel weet schrikbarend weinig van hun winkel. Ook op het gebied van aandacht voor de klant, service en dienstverlening schiet winkelpersoneel in Nederland tekort.

Dat blijkt uit een onderzoek van Alta creatieve marketingcommunicatie uit Utrecht naar consumentengedragingen in de winkel. Het bedrijf deed onderzoek onder ruim duizend consumenten en veertien branches. In geen enkele branche scoorde het personeel een voldoende.

Dat is opmerkelijk, want het onderzoek wijst uit dat personeel juist de basis is voor het succes van een winkel. 'Personeel is een van de meest onderscheidende elementen', zegt Wilco van Schaik van Alta. Vooral het eerste contact met de klant is belangrijk, waar volgens Alta door retailers nauwelijks een inspanning wordt geleverd.

Niet zeuren
'Ze moeten niet zeuren in de winkel, ze moeten gewoon verkopen, is wat wij horen', zegt Van Schaik. 'Toch voelen consumenten feilloos aan wanneer een verkoper hart voor de zaak heeft en wanneer niet. Dit pleit ervoor om eerst intern te beginnen met je communicatie voor je naar buiten treedt.'

Lees ook
Epos start pilot mensgericht werven

Epos start pilot mensgericht werven

Epos start in samenwerking met Mensgericht Ondernemen, WerkgeversServicepunt regio Amersfoort en het Leerwerkloket regio Amersfoort de pilot mensgericht werven. Binnen deze pilot gaan de organisaties gaan op een nieuwe manier medewerkers en banen matchen.

Carry van Rooij: van keurmeester naar slager

Carry van Rooij: van keurmeester naar slager

In het Noord-Brabantse dorp Budel ligt de slagerij van Carry en Mandy van Rooij. Transparantie, voedselveiligheid, duurzaamheid en kwaliteit staan er centraal. En niet te vergeten de persoonlijke service. “Maatwerk vinden we belangrijk.”

‘Nieuwe koers Let’s Meat & Go past bij ons’

‘Nieuwe koers Let’s Meat & Go past bij ons’

De inrichting van slagerijen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Er is meer ruimte voor zelfbediening, meer vraag naar luxe en ambachtelijke producten en de afhaalslager is geïntroduceerd. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Annelies Stronkhorst van Slagerij Stronkhorst.