Week Zonder Vlees wordt jaarlijks evenement

12 maart 2018 Vleesmagazine

De eerste Nationale Week Zonder Vlees, die afgelopen week plaatsvond, is volgens de initiatiefneemster zo succesvol verlopen, dat het een jaarlijks terugkerende campagne wordt. Dat maakt de initiatiefneemster, de vegetarische blogger Isabel Boerdam, bekend.

De ‘hippe vegetariër’ Boerdam somde zondag aan het einde van de campagneweek de successen op. ‘32.000 ingeschreven deelnemers, een aanhoudende stroom berichten in de media en #weekzondervlees als trending topic op Twitter. Dit laat zien dat de Nationale Week Zonder Vlees het gesprek van de week was in Nederland.’Dat de campagne aansloeg bleek volgens Boerdam niet alleen uit de bereikcijfers, maar ook uit verkoopcijfers. Zo zouden producenten van vleesvervangingsproducten een ‘wezenlijk’ verschil hebben gezien in de verkoop van artikelen zoals vegetarische kipstuckjes, bonenburgers en falafelballen. Supermarkt Albert Heijn kreeg van klanten veel positieve reacties en aan de campagne deelnemende scholen konden rekenen op enthousiasme van hun leerlingen, zegt Boerdam.

Steun van 53 bedrijven, waaronder supermarkten

Het doel van de campagne is om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact die minder vlees eten heeft op mens, dier en milieu. Zo zou je met een dag geen vlees eten 1476 liter water besparen die gemiddeld nodig was geweest voor de productie van de dagelijkse portie vlees. En 1600 gram CO2 uitstoot die er gemiddeld nodig voor zou zijn. Ook hoopt Boerdam dat de campagneweek het voor de consument makkelijker maakt ‘zijn weg te vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.’ Om het vlees- en visloze eetpatroon te promoten had Boerdam de steun van 53 bedrijven, waaronder grote supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en Aldi en voedselmerken als Becel, Bolletje, Bonduelle, HAK, Heinz, Honig en Iglo.

Kritische geluiden

‘Prima, dat maatschappelijke partijen het bewustzijn willen bevorderen rond vlees. Maar als uitgangspunten voor dit soort publiekscampagnes inhoudelijk niet kloppen en er valse claims gecommuniceerd worden, dan trekken wij aan de bel.’ Dat zegt voorzitter Jos Goebbels van de COV naar aanleiding van de ‘Week zonder Vlees’.

‘Als de initiatiefnemers uitgaan van een gemiddelde consumptie van 200 gram per persoon, dan slaan ze de plank bewust mis’, zegt Goebbels. ‘Met een consumptie aan vlees(waren) van mannen en vrouwen tussen de 19 en 50 jaar van respectievelijk 130 en 88 gram (bron: RIVM) zit Nederland op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van het Voedingscentrum. Dat is ook goed, want vlees bevat veel hoogwaardige bouwstoffen, die goed zijn voor het menselijk lichaam. Vlees zit niet voor niets in de Schijf van Vijf en past prima in een gezond en gevarieerd eet- en leefpatroon.’

28471959_931912580316166_7505770070393731533_n-189x300 Vlees van de echte slager

Ook slagers reageren verbolgen op de Week Zonder Vlees. De ingezonden brief van slager Frank Kremers verscheen in meerdere media en kon op veel bijval rekenen. Hij schrijft hierin over supermarkten die de actieweek ondersteunen. 'Juist zij hebben laten zien dat ze massa en lage prijzen boven kwaliteit en welzijn van dier en mens plaatsen. Daarom zouden consumenten deze week op zoek moeten naar een goede slager. Een slager die weet waar zijn vlees vandaan komt en werkt met lokale boeren en abattoirs.'

Lees ook: Nationale Week Zonder Vlees van start

Altijd op de hoogte blijven?