‘We ontwikkelen graag zelf iets nieuws’

Jos en Varinia Dekker, keurslagerij Dekker_rondvraag vlm 7-2021

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren. De slagers, poeliers en bedrijven wild en gevogelte in deze rondvraag zijn er klaar voor. Daarbij kiezen ze allemaal voor kwaliteit en duurzaamheid. Vandaag deel 2 met Jos en Varinia Dekker  van keurslagerij Dekker.

Jos Dekker en z’n vrouw Varinia van Keurslagerij Dekker in Beverwijk nemen het bedrijf van Jos’ ouders Marcel en Dyana Dekker over, zegt Jos. “We werken al tien jaar samen, nadat ik bij andere slagers ervaring heb opgedaan. Varinia komt uit de horeca, ging vervolgens naar een slagerij en werkt sinds acht jaar ook hier. Mijn ouders zijn altijd met hun tijd meegegaan en mijn vader is een goede leermeester voor mij, ook qua ondernemen. We staan open voor iets nieuws en vinden het leuk om trends zelf door te ontwikkelen.” Een walhalla voor de enthousiaste Varinia met haar uitgebreide horeca-ervaring. “Alle horecafacetten komen terug in het slagersvak: koken, met klanten omgaan, recepturen, noem maar op. Dyana heeft bijvoorbeeld een mooi maaltijdenconcept ontwikkeld. Samen hebben we het kunnen ‘updaten’ en inmiddels bereiden we echt alles met verse groenten en verse zelfgemaakte sauzen. Dat slaat aan.”

Keurslagerij Dekker heeft dertien meter toonbank, vier meter voorverpakkingsmeubel en een meter vriezer. “We kiezen overwegend voor Hollands vlees, liefst zo duurzaam, veilig en milieuvriendelijk mogelijk”, zegt Jos. “Veel andere producten halen we al jaren bij Haarsma FoodImpuls. Dat is een fijne samenwerking.” Varinia verheugt zich op de feestdagen: “Dan breiden we onze hapjes weer uit. Elk weekend verkopen we al mooie sushischaaltjes als voorgerecht of als snack. Denk aan ribeye met truffelmayonaise, beef tataki, caprese met pittige salami. Ook maken we wraps en carpaccio, alles naar eigen smaak. Vorig jaar december verkochten we ze voor het eerst. Dit jaar loopt het vast nog beter; het is inmiddels bekend en we bieden nog meer diversiteit. Haarsma heeft mooie recepten ontwikkeld onder het concept Butchers Tataki. Ik vind bijvoorbeeld hun gerookte eendenborst en Teriyaki Garlic heerlijk. Als onze inspiratie even op is, brengt ‘de Impuls!’ uitkomst. In die brochure van Haarsma Foodimpuls staan heerlijke recepten. Zij leveren de ingrediënten en verpakkingstips. Rolf Dragt komt ook vaak met goede ideeën.” Rolf zelf heeft respect voor het familiebedrijf. “Jos en Varinia werken feitelijk al met het concept dat wij nu doorontwikkeld hebben als Butchers Tataki. Ik hoop dat veel collega-slagers ervan meeprofiteren. Zo ondersteunen we elkaar.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'Eindelijk weer samen eten'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vleesmagazine lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 7-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af!

Lees ook
Landjäger

Landjäger

Landjäger, in enkel- en meervoud, betekent letterlijk ‘landjager(s)’. Dit was oorspronkelijk de bereden politie in Zuid-Duitse provincies. Landjäger is een gedroogde worst die traditioneel in Zuid-Duitsland, Zwitserland, Vorarlberg en de Elzas gemaakt en gegeten wordt.

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”

Vlees in de media - week 32

Vlees in de media - week 32

In Memoriam voor Gerrit Kastelein, een reportage bij varkensboerderij Zonvarken en waar moeten slagers rekening mee houden als de Afrikaanse Varkenspest in Nederland opduikt. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.