Wat betekenen de versoepelingen van de coronamaatregelen in de winkel

We're open_Unsplash

Foto: Tim Mossholder/Unsplash

Vandaag, 25 februari, gaan de eerder aangekondigde versoepeling van de coronamaatregelen in. Wat betekent dit in de winkel van de bakker, slager, visspecialist, ijssalon en slijter?

1. Mondkapjesplicht
De mondkapjesplicht vervalt. Zowel klanten als personeel hoeven niet langer een mondkapje te dragen.

2. 1,5 meter
Ook de 1,5 meter-regel vervalt. Klanten en personeel hoeven geen 1,5 meter afstand meer te houden. Dit betekent dat ook de beperking van het aantal klanten in de winkel vervalt.

3. Horeca
Voor ondernemers met een horecagedeelte vervalt het maximaal aantal bezoekers en de vaste zitplaats. Ook hoeven ondernemers hun gasten niet meer te controleren op het coronatoegangsbewijs (3G). Dat geldt alleen nog voor locaties waar meer dan 500 mensen binnen zijn.

4. Openingstijden
Ook de beperkingen op de openingstijden vallen weg. De reguliere openingstijden gelden weer.

5. Basisregels
De basisregels blijven wel van kracht. Dit betekent handen wassen, niezen in de elleboog, testen en thuisblijven bij klachten. Daarnaast geldt het advies om afstand te houden en op drukke plaatsen een mondkapje te dragen. Het coronavirus is namelijk niet verdwenen en dit voorkomt verdere verspreiding.

6. Huisregels
Tot slot. Hoewel regels als de 1,5 meter niet meer verplicht zijn, ben je als ondernemer vrij om je eigen huisregels op te stellen. Je kunt dus vasthouden aan een bepaald aantal klanten in de winkel. Zorg alleen wel dat je dit duidelijk communiceert aan je klanten.

Op 15 maart beoordeelt het kabinet de nog geldende maatregelen zoals de mondkapjesplicht in het OV en het testen voor toegang. Lees alle coronamaatregelen op de website van Rijksoverheid.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Meer over
Lees ook
KNS: Grillworst bestverkochte vleeswaar bij slager

KNS: Grillworst bestverkochte vleeswaar bij slager

In aanloop naar de finale van de Grote Grillworsttest deed Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) onderzoek naar de populariteit van grillworst. En wat blijkt? Grillworst is het bestverkochte vleeswaar bij de ambachtelijke slager. KNS deelt het onderstaande artikel over het onderzoek.

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Tips voor het maken van spareribs

Tips voor het maken van spareribs

Slagers kunnen weer meedoen aan de Spareribs Throphy, een van de vakwedstrijden van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Maar hoe maak je goede spareribs? Slager Jan Nederhoed geeft tips.