Wakker Dier: ‘Stunts met kip oorzaak nieuwe stijging kiloknallers’

Anne-Hilhorst-Wakker-Dier

Het aantal kiloknallers is in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw gestegen, met 6 procent. De stijging wordt vooral veroorzaakt door meer aanbiedingen met keurmerkloze kip: een stijging van 21 procent ten opzichte van vorige jaar. ‘Het lijkt erop dat supers de dalende vraag naar vlees compenseren met extra veel kipstunts’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Na een daling vanaf 2015 nam vorig jaar het aantal kiloknallers voor het eerst weer toe. Die ontwikkeling zet door in het eerste kwartaal van 2020.  ‘De toename in kiloknallers lijkt structureel te worden. Een zorgwekkende trend’, zegt Anne Hilhorst namens Wakker Dier. Het aantal aanbiedingen van vlees met een dierenwelzijnskeurmerk is niet toegenomen.

Albert Heijn

Albert Heijn heeft in het eerste kwartaal van 2020 verreweg de meeste aanbiedingen met keurmerkloze kip (136). Het Zaanse concern is met 54 extra kip-kiloknallers de grootste stijger, en wordt op afstand gevolgd door Vomar (24) en Dirk (17). ‘Albert Heijn toont zich niet alleen wat betreft kippenwelzijn, maar ook met het reclamebeleid een achterloper.’

Kiloknallers

Kiloknallers zijn aanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. Supermarkten gebruiken deze stunts om klanten naar hun winkels te lokken. Hierdoor stuwen zij de verkoop van dit leedvlees op, aldus de organisatie, die sinds 2010 de aanbiedingen van de supermarkten in de gaten houdt. Wakker Dier volgt hiervoor de grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar.

 
Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Productontwikkeling in de vleesbranche

Productontwikkeling in de vleesbranche

Of het in de vleessector nou gaat om het ontwikkelen van machinerie, vleesproducten of ingrediënten: aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en milieu is evident. Maar ook gemak is een belangrijke voorwaarde anno 2022, zowel in de techniek voor vleesverwerking als bij het koken door de consument.

Wakker Dier: ‘Boeren houden van koeien’-campagne Liegebeest 2022

Wakker Dier: ‘Boeren houden van koeien’-campagne Liegebeest 2022

Wakker Dier maakt bekent dat de campagne Boeren houden van koeien is verkozen tot Liegebeest van 2022. Met deze jaarlijkse verkiezing wil de dierenwelzijnsorganisatie misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.