Wakker Dier: minder vleesaanbiedingen in de supermarkt

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Uit de jaarlijkse foldermonitor van Wakker Dier blijkt dat het aantal vleesaanbiedingen in de supermarkt voor het eerst sinds 2015 is gedaald. In de eerste helft van 2022 daalde het aantal aanbiedingen naar het niveau van 2020.

Vrijwel alle supermarktketens minderden het aantal vleesaanbiedingen. De grootste daling was te zien bij Albert Heijn (-366), gevolgd door Hoogvliet (-249) en Dirk (-203). Daarentegen signaleerde Wakker Dier bij drie van de twaalf gemeten supermarktketens een toename. Bij Plus (+110), Aldi (+75) en Vomar (+18) steeg het aantal vleesaanbiedingen.

Minder vleesaanbiedingen

Vleesaanbiedingen Wakker Dier

De daling in aanbiedingen geldt voor zowel kip (-279) als rundvlees (-365) en varkensvlees (-598). Het aantal aanbiedingen voor vleesvervangers bleef nagenoeg gelijk (+29). “Het lijkt erop dat supermarkten vooral vlees uitkiezen om minder mee te stunten,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Hilhorst denkt dat de mindering van het aantal vleesaanbiedingen te maken heeft met het klimaatakkoord dat supermarkten hebben ondertekend. Hierin staat dat consumenten meer plantaardige eiwitten moeten eten in plaats van dierlijke. “Supermarkten kunnen deze belofte alleen waarmaken door deze vleesdaling snel voort te zetten,” aldus Hilhorst.

Foldermonitor

Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij. Voor deze foldermonitor volgt Wakker Dier de grootste supermarktconcerns. Dit zijn Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Ook vleesaanbiedingen van Deen en Picnic rekent Wakker Dier mee. Bij de sluiting van supermarktketen Deen medio 2021, werd zij vervangen door Picnic. Deze wisseling heeft geen invloed op de genoemde trends.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Vlees in de media - week 47

Vlees in de media - week 47

Omgaan met medewerkers met financiële zorgen, kweekvlees toegestaan in Verenigde Staten en slager Van Broekhuizen overweegt vertek vanwege klagende buren. Wat gebeurde er afgelopen week in de vleesbranche? Een greep uit de media.

Vlees in de media - week 46

Vlees in de media - week 46

De hele vleessector worstelt met de hoge energieprijzen, een windmolen op zijn perceel en slachtvisite. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter...