Wakker Dier dient klacht in tegen reclame Farmers Defence Force
Wakker Dier vindt dat Farmers Defence Force (FDF) leugens verkondigt in een landelijke tv-campagne. De stichting dient een klacht in bij de Reclamecodecommissie.
‘FDF claimt in de tv-spot dat voedsel puur natuur wordt geproduceerd met alleen het beste voor plant en dier’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. ‘Door deze schandelijke leugens krijgt Nederland een verkeerd beeld van onze vee-industrie.’
De vee-industrie is volgens Wakker Dier verre van natuurlijk. ‘Dikbilkoeien en plofkippen zijn enkele bekende uitwassen van dit systeem met doorgefokte, snelgroeiende dierenrassen. Als een mens net zo snel zou groeien als een vleeskuiken, dan zou hij op tweejarige leeftijd 160 kilo wegen. Dat is niet puur natuur.’
Antibiotica
De massaliteit, de selectie op snelle groei en de onnatuurlijke leefomgeving maken dieren in de vee-industrie vatbaar voor ziekten, vervolgt Hilhorst. ‘Om die ziekten te verhelpen wordt nog altijd massaal antibiotica gebruikt. Ook vinden veel pijnlijke ingrepen plaats. Zo worden de krulstaarten van biggetjes afgebrand, wordt bij kalkoenen een stuk van de snavel verwijderd, en wordt bij kalfjes de hoornaanzet weggebrand. Dat zijn ingrepen aan het natuurlijke lichaam van dieren om ze aan te passen aan een onnatuurlijke omgeving.’
Kalversterfte
Farmers Defence Force stelt in zijn campagne ook dat boeren produceren met het beste voor dieren. Ook deze claim vindt Wakker Dier onjuist. ‘Zo krijgen mannelijke kalfjes vaak minder aandacht en zorg omdat ze economische gezien vrijwel waardeloos zijn. Mede daardoor ligt het sterftepercentage van kalveren in Nederland al jaren boven de tien procent. Volgens wetenschappers van de WUR kan het sterftepercentage flink naar beneden en zijn bewustwording, tijd en mentaliteit van de veehouder belangrijke factoren die een rol spelen bij de resultaten van de kalveropfok.’
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Motie elektronisch identificatiesysteem aangenomen
De Tweede Kamer steunt de motie van D66-kamerlid Tjeerd de Groot over een elektronisch identificatiesysteem. Dit systeem moet bijdragen aan duurzaamheid en dierenwelzijn.
NEPLUVI komt met masterplan voor dierenwelzijn
De Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, NEPLUVI, bestaat 45 jaar. Tijdens de ledenvergadering op 28 oktober overhandigde voorzitter Gert-Jan Oplaat het eerste exemplaar van het ‘Masterplan borging dierenwelzijn; Goed, Beter, Best’ aan het ministerie van LNV.
Nederlandse consument blijft vlees eten
In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.