Wakker Dier dient klacht in tegen reclame Farmers Defence Force

online_Anne-Hilhorst-Wakker-Dier

Wakker Dier vindt dat Farmers Defence Force (FDF) leugens verkondigt in een landelijke tv-campagne. De stichting dient een klacht in bij de Reclamecodecommissie.

FDF claimt in de tv-spot dat voedsel puur natuur wordt geproduceerd met alleen het beste voor plant en dier’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. ‘Door deze schandelijke leugens krijgt Nederland een verkeerd beeld van onze vee-industrie.’

De vee-industrie is volgens Wakker Dier verre van natuurlijk. ‘Dikbilkoeien en plofkippen zijn enkele bekende uitwassen van dit systeem met doorgefokte, snelgroeiende dierenrassen. Als een mens net zo snel zou groeien als een vleeskuiken, dan zou hij op tweejarige leeftijd 160 kilo wegen. Dat is niet puur natuur.’

Antibiotica

De massaliteit, de selectie op snelle groei en de onnatuurlijke leefomgeving maken dieren in de vee-industrie vatbaar voor ziekten, vervolgt Hilhorst. ‘Om die ziekten te verhelpen wordt nog altijd massaal antibiotica gebruikt. Ook vinden veel pijnlijke ingrepen plaats. Zo worden de krulstaarten van biggetjes afgebrand, wordt bij kalkoenen een stuk van de snavel verwijderd, en wordt bij kalfjes de hoornaanzet weggebrand. Dat zijn ingrepen aan het natuurlijke lichaam van dieren om ze aan te passen aan een onnatuurlijke omgeving.’

Kalversterfte

Farmers Defence Force stelt in zijn campagne ook dat boeren produceren met het beste voor dieren. Ook deze claim vindt Wakker Dier onjuist. ‘Zo krijgen mannelijke kalfjes vaak minder aandacht en zorg omdat ze economische gezien vrijwel waardeloos zijn. Mede daardoor ligt het sterftepercentage van kalveren in Nederland al jaren boven de tien procent. Volgens wetenschappers van de WUR kan het sterftepercentage flink naar beneden en zijn bewustwording, tijd en mentaliteit van de veehouder belangrijke factoren die een rol spelen bij de resultaten van de kalveropfok.’

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Op Internationale Grüne Woche in Berlijn presenteert Vion een monitoringstool met slimme cameratechniek om de interactie tussen mens en dier op slachterijen te observeren. De tool is voorzien van Artificial Intelligence (AI). De camera's nemen onafgebroken alle beelden op en de software analyseert deze.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.