Vraag naar biologisch vlees stijgt door zichtbaarheid in het schap

13 augustus 2012 Edwin Rensen

WAGENINGEN - LEI-onderzoek heeft uitgewezen dat de omzet van biologisch vlees in de supermarkt stijgt door kleurige schapstroken, schapverdelers en plafondhangers in het vleesschap aan te brengen. Belangrijk bijeffect is dat het hele vleesschap aantrekkelijker wordt in de ogen van de supermarktbezoekers.

WAGENINGEN - LEI-onderzoek heeft uitgewezen dat de omzet van biologisch vlees in de supermarkt stijgt door kleurige schapstroken, schapverdelers en plafondhangers in het vleesschap aan te brengen. Belangrijk bijeffect is dat het hele vleesschap aantrekkelijker wordt in de ogen van de supermarktbezoekers.

Het marktaandeel van biologisch vlees is net iets lager dan het gemiddelde marktaandeel van alle biologische versgroepen. In opdracht van Bioconnect en onder begeleiding van Bioconnect en De Groene Weg heeft het LEI, onderdeel van Wageningen UR, een experiment opgezet met het merk Bio+ in 6 winkels en 6 schaduwwinkels. Nagegaan werd of het aanbrengen van een duidelijke categoriescheiding in het vleesschap en van promotiemateriaal voor het biologische assortiment in, voor en boven het schap tot meer omzet zou leiden. In totaal zijn 3 verschillende sferen uitgetest. Per sfeer zijn twee typen promotiepakketten in de testwinkels aangebracht. Het basispakket bestond uit etiketten, schapstroken en schapverdelers. Het uitgebreide pakket bevatte naast het basispakket ook vloerstickers en plafondhangers.

Testwinkels

Uit het onderzoek blijkt dat kopers van biologische producten positief reageren op het promotiemateriaal bij biologisch vlees in de supermarkt. De omzet van biologisch vlees is bij veel testwinkels hoger dan bij de schaduwwinkels. Bovendien is bij de bezoekers van de testwinkels nagegaan hoe het promotiemateriaal beleefd wordt. Uit de gesprekken met de bezoekers blijkt dat dergelijke promotie-uitingen het vleesschap aantrekkelijker maken.

Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek adviseren de onderzoekers van het LEI de biologische vleessector en supermarkten de zichtbaarheid van het biologisch vlees in het vleesschap in supermarkten te bevorderen. Passend promotiemateriaal werkt omzetverhogend en het komt tevens de aantrekkelijkheid van het vleesschap ten goede. Het onderzoek is gefinancierd door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Het rapport De aantrekkingskracht van biologisch; Het effect van schappresentatie op het aankoopgedrag staat op de site van het LEI.


 

Altijd op de hoogte blijven?