Vooral oudere klant komt nog bij slager

attachment-002_food-image-VLS10060I02

Klanten van boven de vijftig jaar zijn goed voor bijna tachtig procent van de omzet van slagerijen. Klanten onder de dertig jaar kopen hun vlees vooral bij de supermarkt.

Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau GfK opgestelde monitor over 2014 van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). Slechts 2,4 procent van de omzet van de slagerijen zijn afkomstig van klanten onder de dertig jaar. Bij supermarkten ligt dat percentage op 7,2 procent.

Verdwijnen C1000

Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de totale vleesomzet in Nederland onder druk staat door veranderende eetgewoontes. Nederlanders eten minder vlees. Door het verdwijnen van C1000 is ook de promotiedruk vanuit de supermarkt gedaald. Daarmee zijn ook de prijsverschillen tussen supermarkten en slagerijen gestabiliseerd, nadat deze jarenlang zijn gestegen.

1-Slagers_omzetgrafiek-300x170

De totale vleesomzet in Nederland (gedefinieerd als het ‘universum van de slagersmarkt’) is vorig jaar met €200 miljoen gedaald naar €5,7 miljard. Supermarkten domineren deze markt en nemen 82,1 procent van de markt voor hun rekening. Slagers zijn goed voor 14,3 procent, terwijl 3,7 procent van de bestedingen via andere kanalen worden gedaan. Hoewel het aantal slagers met 6 procent is gedaald, is het marktaandeel de laatste jaren wel stabiel.

2-Slagers_marktaandeelgrafiek-300x165

Online speelt nog nauwelijks een rol bij de omzet van slagerijen. Verkopen via webshops zijn nog maar goed voor 0,4 procent van de omzet. Toch zegt al 20 procent van de slagerijen een webshop te hebben. Van de overige slagers verwacht 9 procent er zeker een te beginnen en 9 procent wil hier waarschijnlijk mee aan de slag.

3-Slagers_kanalengrafiek-300x169
Lees ook
Amerikaanse sferen bij Diemense slagerij Piepenbrock

Amerikaanse sferen bij Diemense slagerij Piepenbrock

Noodgedwongen ging slager Fred Piepenbrock er met zijn verbouwde winkel honderd vierkante meter op achteruit. De Amerikaanse uitstraling wilde hij koste wat kost behouden. Al komt vrijwel al het vlees van dichtbij. “Hollands rund is net zo lekker als Amerikaans.”

Bernadet Koops van Koeltechnisch Buro Midden Nederland: ‘Afdekking en een centrale koelinstallatie brengen energieverbruik omlaag’

Bernadet Koops van Koeltechnisch Buro Midden Nederland: ‘Afdekking en een centrale koelinstallatie brengen energieverbruik omlaag’

Wat zijn trends in koeltechniek? Wat kunnen we verwachten met betrekking tot koudemiddelen? Met welke uitdagingen kampt de koelbranche? Bernadet Koops, afgestudeerd koelmonteur en vertegenwoordiger bij familiebedrijf Koops Koeltechnisch Buro Midden Nederland beantwoordt deze vragen.

Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin zit in een gloednieuw foodcourt in winkelcentrum Nieuw Kijkduin in Den Haag, met verschillende versaanbieders bij elkaar. Het doet denken aan de foodhallen in Spanje of Frankrijk. Om klanten te trekken organiseert eigenaar Tim van Wieringen Meat the Butcher-avonden, waarbij klanten kunnen kijken, leren en proeven.