Vleesschandaal in Azië drukt winst McDonald's

11 september 2014 Eric Schuurman

De winst van McDonald's staat in het huidige kwartaal onder druk door het vleesschandaal bij een Chinese leverancier van de fastfoodketen. Dat meldde de Amerikaanse fastfoodketen.

De problemen halen volgens het bedrijf in het derde kwartaal 15 tot 20 dollarcent af van de winst per aandeel. Die winst kwam vorig kwartaal uit op 1,40 dollar per aandeel. Het schandaal zorgde vorige maand opnieuw voor een stevige omzetdaling in Japan. Daar verkochten filialen van McDonald's die langer dan een jaar open zijn een kwart minder dan in augustus 2013.

De maand augustus liep daarmee uit op een teleurstelling voor het bedrijf. De totale vergelijkbare verkopen lagen vorige maand bijna 4 procent lager dan een jaar eerder, waarmee de sterkste krimp sinds 2003 werd geïncasseerd. Die daling kwam niet alleen door de problemen in Azië, maar ook doordat McDonald's steeds lastiger klanten weet te lokken in de Verenigde Staten.

De vergelijkbare omzet in de VS zakte met bijna 3 procent en ging daarmee voor de vierde achtereenvolgende maand achteruit. Op de thuismarkt voelt het concern de stevige concurrentie van fastfoodketens als Burger King en Taco Bell, die sterk inzetten op voordeelmenu's en onbijtaanbiedingen.

Onlangs werd bekend dat de Chinese leverancier Shanghai Husi vlees verkocht dat over de houdbaarheidsdatum was, onder meer aan Aziatische filialen van de fastfoodketen. McDonald's zegde direct de samenwerking met de leverancier op. Het bedrijf kampt daardoor met een imagoprobleem en met een tekort aan vlees en kip omdat andere leveranciers vooralsnog niet aan de vraag kunnen voldoen.

Altijd op de hoogte blijven?