Vleesbranche in de media – Week 11

Varken_pixabay

Foto: Pixabay

Stijgende prijzen, inspringen op de gemeenteraadsverkiezingen, emoties van varkens en de combinatie van kippenboer en kinderopvang. Wat lazen we deze week over de Vleesbranche in andere media?

Stijgende prijzen
De stijgende prijzen domineren in alle media. Ook slagers hebben hiermee te maken. Denk aan de kosten voor inkoop, energie en personeel. Hoe ga je als slager hiermee om. Volgens Koninklijke Nederlandse Slagers is het van belang om inzicht te krijgen in de kostenopbouw van producten of wel het calculatieschema.

Finalist Spareribs Trophy
Onlangs maakte Koninklijke Nederlandse Slagers de tien finalisten voor de Spareribs Trophy bekend. Reden voor Kliknieuws regio Oss om een bezoek te brengen aan een van de finalisten, de Osse slager Gérard Peters. “Een finaleplek is een mooie waardering voor ons werk, maar natuurlijk hopen we op de winst.”

Gordon Ramsey van Vlaanderen
In HLN een artikel over de Vlaamse slager Curd Velghe. Hij is allereerst slager, maar bezocht de laatste twee jaar zo’n 500 horecazaken als ‘Food Concept Consultant’ om dewerkwijze in de keuken te verbeteren. De Gordon Ramsey van Vlaanderen.

Inspringen op gemeenteraadsverkiezingen
Slager Maarten Kocken maakte gebruik van de gemeenteraadsverkiezingen om zijn slagerij te promoten. Tussen de campagneposters van politieke partijen in Beneden-Leeuwen stond ook zijn sandwichbord, meldt De Gelderlander. “Wij zijn er ECHT voor onze burgers!”

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Nieuwe vleeswinkel
In de Arnhemse Koerier aandacht voor de vleeswinkel Beimer in winkelcentrum Rijkerswoerd. Beimer Meat bestaat al sinds 1957, maar door de coronacrisis viel de export van het rundvleesproductiebedrijf grotendeels weg. Dus opende de familie een winkel.

Opslag voor varkensvlees
“De Europese Commissie overweegt openstelling van particuliere opslag voor varkensvlees als een van de crisismaatregelen rond de oorlog in Oekraïne.”, staat te lezen op Food Business. “Dit staat in een zogenoemd 'non-paper', dat ter sondering is voorgelegd aan de delegaties vanuit de lidstaten.”

Verbouwing slagerij
In Het Kontakt aandacht voor de verbouwing van Slagerij-Traiteur Van Roessel. “Het winkelgemak is vergroot en we gaan klanten verrassen met nog meer inspiratie”, vertelt Dennis van Dun, eigenaar en meesterslager.

Vleeskuikens en kinderopvang
Nieuwe Oogst bezoekt familie De Kort. De familie houdt niet alleen Volwaard-vleeskuikens, maar heeft ook een kinderopvang. “Beter dierenwelzijn, werkplezier en maatschappelijke invulling”, aldus Nieuwe Oogst.

Emoties van varkens
“Wetenschappers zijn erin geslaagd om op basis van geknor, gegrom en geschreeuw van varkens een systeem te ontwerpen dat de emoties van de dieren identificeert”, schrijft Eos Wetenschap. “Geven die data ons echt een diepere inkijk in het emotionele leven van varkens?”

 

 

Dossiers
Lees ook
De digitale slager

De digitale slager

Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.”

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Christmas is coming!

Christmas is coming!

Vraag een aantal slagers wat zij vinden van de feestdagen en je krijgt waarschijnlijk veel verschillende antwoorden. De één wordt er gelukkig van om alles tot in de puntjes voor te bereiden en bij de ander werkt deze periode vooral op de zenuwen.