Vlees wordt weinig online verkocht

Vers vlees staat bij de verkopen in supermarkten op plek 3, bij online verkopen komt het niet verder dan plek 6.

Dit blijkt uit de nieuwe e-commerce read van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata.

Vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. IRI: ‘Hier geldt waarschijnlijk dat men deze producten echt zelf wil zien en ruiken voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de bulkboodschappen online te doen en groente en vlees in de ‘funshopping’-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.’

Online shopper

Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten.

Online verkoopdata

IRI meldt de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten. ‘Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de ecommerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten’, aldus IRI.

Lees ook
‘Opleiding Traiteur heeft de kok in mij wakker gemaakt’

‘Opleiding Traiteur heeft de kok in mij wakker gemaakt’

Arie Bakker (20) was bezig met een opleiding robotica toen corona zijn intrede deed. Omdat hij tijd over had, werkte hij veel bij Meesterslager Arie Bakker, de slagerij van zijn vader in Alblasserdam. Zo ontdekte Arie dat hij verder wil in het slagersvak.

Viresmo: uniek 24/7 afhaalsysteem - Altijd vers, altijd open

Viresmo: uniek 24/7 afhaalsysteem - Altijd vers, altijd open

Dit slimme versboxsysteem laat klanten hun koelverse (vlees)producten online bestellen en betalen. Ze ontvangen een code die is gekoppeld aan hun persoonlijke vak. En kunnen vervolgens hun bestelling eenvoudig afhalen op het voor hen gewenste tijdstip, zonder de winkel te hoeven binnenstappen.

COV en VNV pleiten voor bruikbare CO2-footprint en ondersteunen van export

COV en VNV pleiten voor bruikbare CO2-footprint en ondersteunen van export

Tijdens de Rondetafel bijeenkomst op 7 december spraken de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) over hun inzet voor en bijdrage aan de verdere verduurzaming van de vlees- en vleeswarenproductie.