Vlees wordt weinig online verkocht

Vers vlees staat bij de verkopen in supermarkten op plek 3, bij online verkopen komt het niet verder dan plek 6.

Dit blijkt uit de nieuwe e-commerce read van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata.

Vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. IRI: ‘Hier geldt waarschijnlijk dat men deze producten echt zelf wil zien en ruiken voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de bulkboodschappen online te doen en groente en vlees in de ‘funshopping’-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.’

Online shopper

Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten.

Online verkoopdata

IRI meldt de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten. ‘Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de ecommerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten’, aldus IRI.

Lees ook
Supermarkten kiezen voor kalkoen met één ster Beter Leven

Supermarkten kiezen voor kalkoen met één ster Beter Leven

Kalkoen is een populair gerecht tijdens de kerst. De supermarkten Albert Heijn, Aldi, Boon’s Markt, DekaMarkt, Dirk, Lidl, MCD, Nettorama en Plus willen voor kerst 2022 alleen kalkoen met minimaal één Beter Leven-ster in de schappen. De overige supermarkten hebben deze stap al eerder gemaakt.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

Vooruit kijken

Vooruit kijken

Vooruitkijken, dat doen we traditioneel aan het einde van een jaar. Wat zal het nieuwe jaar ons brengen, welke trends zetten door of komen eraan? Maar dit jaar heb ik er moeite mee.