Vlees wordt weinig online verkocht

Vers vlees staat bij de verkopen in supermarkten op plek 3, bij online verkopen komt het niet verder dan plek 6.

Dit blijkt uit de nieuwe e-commerce read van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata.

Vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. IRI: ‘Hier geldt waarschijnlijk dat men deze producten echt zelf wil zien en ruiken voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de bulkboodschappen online te doen en groente en vlees in de ‘funshopping’-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.’

Online shopper

Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten.

Online verkoopdata

IRI meldt de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten. ‘Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de ecommerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten’, aldus IRI.

Lees ook
Patémakers met een visie

Patémakers met een visie

Varkens die een fantastisch leven hebben gehad, een ambachtelijk productieproces en clean label en unieke producten. Dat is in een notendop de filosofie achter 1906 – makers van charcuterie. Paté heeft een hoofdrol in het assortiment, alle andere producten zijn daarvan afgeleid. “Paté biedt veel ruimte voor vierkantsverwaarding.”

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Vertrouwen

Vertrouwen

Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben.