Vion Food boekt successen met duurzamer en diervriendelijker varkensvlees

attachment-001_food-image-VLS3291I01

Vion Food heeft belangrijke successen geboekt met het varkensvleesconcept Good Farming Star. Het bedrijf sloot met meerdere retailers overeenkomsten over de afname van dit gewilde concept. ‘Met Albert Heijn hebben we een meerjarige overeenkomst afgesloten voor de levering van vlees voor zowel de verkoop van vers vlees als grondstof voor vleeswaren,’ zegt Frans Stortelder, coo Pork bij Vion Food. ‘Dit is een belangrijke doorbraak voor de diervriendelijkere en duurzamere productie van varkensvlees.’

Dankzij de overeenkomst met Albert Heijn, waarbij de vleeswaren zijn betrokken, wordt een veel groter deel van het vlees benut. Hierdoor stijgt het rendement en dalen de kosten per kg product. Deze aanpak maakt het concept voor retailers aantrekkelijk. Zij kunnen over duurzamer en diervriendelijker varkensvlees beschikken voor een redelijke prijs. Vanaf volgend jaar is Good Farming Star-vlees dagelijks beschikbaar voor meer dan vijf miljoen consumenten.

Vraaggestuurd concept

Good Farming Star is een vraaggestuurd, dynamisch concept van Vion Food, met speciale aandacht voor diervriendelijkheid. Het speelt in op de vraag naar duurzamer varkensvlees. De transparante keten loopt van boerderij tot en met de afnemer en de producten zijn van bekende, Nederlandse oorsprong en volledig traceerbaar. Vion Food is in staat grote volumes vlees te leveren aan retailers, foodservice en de industrie en hen daarbij te faciliteren. Good Farming Star voldoet aan het één ster Beter-Leven-Keurmerk van de Dierenbescherming en de criteria van het Varken van Morgen. Vion Food ontwikkelt Good Farming Star verder in nauwe samenwerking met ketenpartners als varkenshouders en afnemers.

Vijf jaar Good Farming Star

Good Farming Star heeft zich in vijf jaar tijd ontwikkeld tot een succesvol concept. Vion Food was al tientallen jaren voorloper op het gebied van kwaliteitssystemen in de varkenshouderij. Zo was Vion Food in de jaren negentig de initiator van IKB en in 1998 de eerste leverancier van Tesco onder het zogenoemde Welfare-concept. Het doel van Vion Food is een duurzame productie van vlees zowel uit het oogpunt van de consument, het dier, milieu als de economie.

Lees ook
CO2-tekort bedreigt Britse vleesindustrie

CO2-tekort bedreigt Britse vleesindustrie

Door de stillegging van twee Britse kunstmestfabrieken dreigt er in het land een tekort aan CO­2, waardoor dieren in het slachthuis niet meer bedwelmd kunnen worden. De Britse vereniging van vleesverwerkers trekt aan de bel. Door de hoge gasprijzen in Europe heeft kunstmestproducent CF Industries besloten alle twee zijn Britste fabrieken, in Billingham...

Rewe kiest voor Duits varkensvlees

Rewe kiest voor Duits varkensvlees

De Duitse supermarktgroep Rewe wil vrijwel alleen nog maar varkensvlees uit eigen land in de schappen hebben. De supermarktgroep verhoogt de minimumprijs voor varkenshouders. 95 procent van de varkensvleesproducten in de supermarkten Rewe en Penny is medio 2022 afkomstig van Duitse varkens.

Vion: koploper in duurzame inzetbaarheid

Vion: koploper in duurzame inzetbaarheid

Werk maken van de duurzame inzetbaarheid (DI) van medewerkers is een veel besproken onderwerp binnen organisaties. Het wordt meegenomen in strategische jaarplannen – HR-rapportages staan bol van dit begrip – maar ook in de media wordt geregeld aandacht besteed aan duurzame inzetbaarheid. Maar wat betekent het nou precies? Daniëlle van de Ven en Roy...