Vion denkt aan assortiment vleesvervangers

tomahawklogo-532x420

Vleesconcern Vion kijkt naar de mogelijkheid om zelf een assortiment vleesvervangers op de markt te brengen. Daarmee wil het bedrijf inspelen op de afnemende groei van de vleesconsumptie in West-Europa.

Bestuursvoorzitter Ronald Logterink en financieel directeur John Morssink van Vion zeggen dit in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad naar aanleiding van de jaarcijfers van het concern. Volgens Morssink kan Vion op verschillende manieren tegemoet komen aan de de vraag bij consumenten naar proteïne. ‘Dat kan met vlees. En dat kan met plantaardige eiwitten.’ Logterink: ‘Overschakelen, althans deels, op de productie van vleesvervangers is zakelijk gezien een rationele stap.’

Salomon Foodworld mogelijk naar supermarkt

De markt is niet nieuw voor Vion, dat op de Duitse markt al actief is met het op de horeca gerichte merk Salomon Foodworld dat €261 miljoen aan omzet boekt met mozzarellasticks, vegetarische burgers en andere vleesvervangers. In Nederland is het merk vooralsnog alleen te krijgen bij de horecagroothandels van Sligro, maar Logterink stelt dat het maar een kleine stap is om het merk ook naar de detailhandel te brengen.

Omzet, winst en schuldenlast Vion dalen

Vion maakte bekend afgelopen jaar de omzet met 6,7 procent te hebben zien dalen tot €4,7 miljard. De nettowinst halveerde tot €10,2 miljoen door de lage verkoopprijzen van runderhuid. Ook de hoge inkoopprijs van varkens drukte de winst. Vion heeft wel zijn schuldenlast fors verlaagd.

[intermezzo:1]
Lees ook
Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Uitbreiding voor Vion in het oosten van Duitsland

Uitbreiding voor Vion in het oosten van Duitsland

Vion Food Group breidt de activiteiten in het oosten van Duitsland uit met de overname van veehandel Hausner GmbH. Hiermee versterkt Vion de regionale toeleveringsketen in dit gebied.