Vertrouwen consumenten krijgt flinke knauw

buitelaar

De stemming onder consumenten is in januari voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Er was in de eerste maand van het jaar sprake van de grootste daling van het consumentenvertrouwen in ruim zeven jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen daalde 8 punten en komt uit op 1. Het oordeel over het economisch klimaat is een stuk minder positief. Ook de koopbereidheid is lager, merkt het statistiekbureau daarbij op.

Nog wel boven het gemiddelde

Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in januari nog wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op min 3 staat. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 op min 41.

1 procent meer aan voeding

Het CBS maakte ook bekend dat consumenten in november 2 procent meer hebben uitgegeven dan een jaar eerder. De groei was wat hoger dan in de voorafgaande maand. Er werd vooral meer besteed aan duurzame goederen, voornamelijk huishoudelijke apparaten en kleding. Aan auto’s werd een stuk minder uitgegeven, terwijl aan benzine en aardgas flink meer werd besteed. Aan voedingsmiddelen werd 1 procent meer uitgegeven.

Omstandigheden consumptie ongunstiger

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. Hierin worden de zaken als consumentenvertrouwen, arbeidsmarkt en vermogensontwikkeling in ogenschouw genomen. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari minder gunstig dan in november. Dat komt vooral doordat de ondernemers in de industrie minder positief waren over de toekomstige werkgelegenheid. Ook het consumentenvertrouwen nam verder af.

[intermezzo:1]
Lees ook
CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

Er is een lichte daling van het aantal varkens. Tegelijkertijd blijft het aantal runderen gelijk. Dat blijkt volgens het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) uit de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2021. Ook zijn er minder schapen en kippen.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...