Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen_Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

Van Keep was samen met Wineke Haagsma (Director Corporate Sustainability, PwC Nederland en EMEA) en Robert Metzke (Global Head Sustainability, Philips) finalist voor de titel. In het bijzijn van zo’n 700 duurzaamheidsspecialisten kreeg ze de prijs uit handen van Maurits Groen, duurzame ondernemer en pleitbezorger voor duurzaamheid. Ze ontving een bokaal, een arrangement van het duurzame hotel QO Amsterdam en een circulaire fiets van DutchFiets,

‘’Marianne heeft een sterk jaar achter de rug met diverse wapenfeiten en successen, zelfs internationaal. Ze heeft een sectorale transformatie voor elkaar gekregen. Verstegen wordt steeds meer erkend als een onderneming met een duurzame missie, onder meer op het gebied van kinderarbeid en biodiversiteit. Marianne heeft verschillende optredens gehad in de media om de duurzame boodschap verder uit te dragen”, aldus de vakjury over de toekenning van de prijs.

Duurzaamheid bij Verstegen

Verstegen laat weten ‘apetrots’ te zijn op deze prijs. Deze geeft erkenning aan Marianne en de duurzame missie die Verstegen naleeft. En ook de thuishaven van Marianne, de gemeente Oosterhout, is blij met de behaalde titel. “Een fantastische prestatie. Oosterhout is trots op jou!”, aldus Marcel Willemsen, wethouder Duurzaamheid.

Van Keep werkt al meer dan twintig jaar bij Verstegen. Ze begon als inkoopmanager, maar zette al snel duurzaamheid op de agenda. De ambitie van Verstegen is om vrij van kinderarbeid en klimaat-positief te worden. Sinds 1 januari 2021 is Marianne Chief Sustainability Officer en is daarmee volledig actief met het onderwerp duurzaamheid. Daarnaast is ze onder andere voorzitter van de werkgroep Impact van de Sustainable Spice Initiative en lid van de stuurgroep van het IMVO convenant voor de levensmiddelenindustrie.

MVO Manager van het jaar

De verkiezing werd dit jaar voor de achtste keer georganiseerd. Aanwezigen op het Nationaal Sustainability Congres konden hun stem uitbrengen op een van de drie genomineerden. Het doel van de verkiezing is om het thema duurzaamheid een podium te geven en bedrijven met duurzame ambities in het zonnetje te zetten.

Folkert van der Molen, juryvoorzitter en initiatiefnemer van de verkiezing: “Duurzaamheid krijgt gelukkig steeds meer aandacht en de duurzaamheidsmanagers spelen een zeer belangrijke rol bij de implementatie binnen hun organisaties. Ook de grotere MKB-bedrijven stellen steeds vaker een duurzaamheidsmanager aan.  De beroepsgroep professionaliseert verder en groeide afgelopen jaar stevig door naar momenteel zo’n 900 personen. Het is fantastisch om te zien dat deze verkiezing enorm leeft bij de doelgroep en als een enorme erkenning en waardering wordt gezien.”

Dossiers
Lees ook
VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

Kleine en middelgrote bedrijven en start-ups die zich bezighouden met het transformeren van voedselsystemen, kunnen zich opgeven voor de Best Small Business-wedstrijd van de Verenigde Naties.

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.

Jan Aaltzen: ‘Met vega valt een wereld te winnen’

Jan Aaltzen: ‘Met vega valt een wereld te winnen’

Steeds meer mensen eten bewust minder vlees. Voor die vegetariërs én flexitariërs biedt Van Geloven nu al een breed assortiment vegetarische producten, maar CEO Jan Aaltzen heeft grootse plannen voor de komende jaren. ‘Rond 2025 zijn we met vega onderweg naar de helft van onze omzet.’Welke trends zie je in de markt, op het gebied van vegetarisch eten?...