Versgroothandel Haarsma krijgt nieuwe merknaam Foodimpuls

28 februari 2023 Redactie Vleesmagazine

Familiebedrijf Haarsma Foodimpuls, met vestigingen in Heerenveen en Ede, wijzigt de naam in Foodimpuls. Deze nieuwe merknaam geldt ook voor Verscentrum Ede, het bedrijf dat eerder door Haarsma is overgenomen. Met de nieuwe naam wil Foodimpuls zijn positie in de markt versterken en verder uitbouwen.

Zonen Bert en Wim Haarsma namen het bedrijf in de jaren 80 over van hun ouders Frien en Hennie. Onder hun leiding groeide Haarsma uit tot een nationale groothandel in versproducten met 100 werknemers. Ook nu staat het bedrijf aan de vooravond van een verandering waarbij een volgende generatie het stokje van de bedrijfsvoering zal overnemen. De nieuwe merknaam Foodimpuls past beter bij de processen die de volgende generatie Haarsma te wachten staat. De oorspronkelijke bedrijfsnaam Haarsma verdwijnt niet helemaal uit beeld, maar wordt gebruikt in de slogan ‘De smaak van Haarsma’.

Internationale foodsector

Wim Haarsma: “In tegenstelling tot de start in 1965 is de foodsector een stuk internationaler geworden. Consumenten werden tijdens hun vakantie met andere gedrags- en eetculturen geconfronteerd. Dat wilden ze thuis ook meemaken. Onze groothandel sprong daar snel op in. Naast de puur Hollandse vleeswaren en vleesproducten konden we daarom ook exquise levensmiddelen uit Italië en Spanje in ons assortiment opnemen.”

Bert Haarsma: “Internet heeft de wereld daarnaast nog een stuk toegankelijker gemaakt. De consument wordt constant geprikkeld met de heerlijkste recepten. Een proces dat niet te keren is, alleen maar zal toenemen en waar je als groothandel een antwoord op moet kunnen geven. Ook dat is een omvangrijke taak voor de toekomst. Wij zien dat merkproducten in dat proces een steeds grotere rol gaan spelen. Met ‘de smaak van Haarsma’ willen wij die producten onder de merkparaplu Foodimpuls aan onze klanten aanbieden, zodat zij – op hun beurt – de consument het allerbeste kunnen verkopen.”

Kritische consument

Daarbij houdt het nieuwe Foodimpuls (net als Haarsma) rekening met de veranderende smaak van de consument. Die is in de loop der jaren kritischer en veeleisender geworden. De ‘nieuwe’ consument kiest liever voor kwaliteit dan kwantiteit en is bereid daar een reële prijs voor te betalen. In het assortiment van Foodimpuls neemt de productcategorie met sterren voor de leefomstandigheden van de dieren dan ook toe. Foodimpuls wil als groothandel alle klanten het beste in ieder prijs- en keuzesegment aanbieden.

Altijd op de hoogte blijven?