Verpakte maaltijd intact op het bord

attachment-001_food-image-VLS7708I01

ONSALA - Innovative Design of Scandinavia AB heeft een verpakking ontwikkeld waarbij zorgvuldig opgemaakte kant-en-klaarmaaltijden makkelijker en intact op het bord kunnen worden geschoven.

ONSALA - Innovative Design of Scandinavia AB heeft een verpakking ontwikkeld waarbij zorgvuldig opgemaakte kant-en-klaarmaaltijden makkelijker en intact op het bord kunnen worden geschoven.


Kant-en-klaarmaaltijden die opgewarmd worden, hebben daarna altijd het probleem dat het op een bord moet worden overgebracht. Vaak is dit een geknoei, waardoor het zorgvuldig opgemaakte menu er op het bord als een rommeltje uitziet.


Het nieuwe verpakkingsprincipe is eenvoudig, meldt Pakblad. De maaltijdfabrikant vult de tray of menuschaal van bovenaf met de mooi opgemaakte schotel, die kan bestaan uit diverse maaltijdcomponenten (1) en sluit het af (2).




Na het opwarmen wordt de verpakking op het bord gezet (3) en kan de bodem losgetrokken worden van het tray (4).


De bodem bestaat uit een seal van hittebestendig PP en CPET, met aan één van de hoekzijden een extra lange lip. Na het lostrekken opent de folie in één ‘krullende’ beweging.




De rest van de verpakking wordt eraf gehaald (5) en de schotel ligt mooi opgemaakt op het bord (6), klaar om gegeten te worden


Het concept wordt vanuit Scandinavië verder uitgebouwd op de Europese markt. De Benelux moet daarbij de springplank zijn.


'De Benelux-markt is cruciaal voor onze Europese strategie', zegt algemeen directeur Richard Gillblad van het Zweedse bedrijf tegen Pakblad.


Innovative Design of Scandinavia verwacht de eerste trays in het voorjaar van 2010 in de Benelux te leveren.


Lees ook:

Suppack sluit de deuren (27 oktober 2009)

Vion onderzoekt beter verpakken van vlees (8 september 2009)

Maaltijd warmt zichzelf op (10 augustus 2009)


Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over verpakken

Alle berichten over maaltijden

Lees ook
Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs

Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs

Empack Nederland wil stapsgewijs naar een afvalvrije beurs. Over drie jaar moet Empack 2024 een beurs zijn zonder restafval waar alleen grondstoffen voor hergebruik overblijven. Hiervoor lanceert Empack Nederland tijdens de komende beurseditie op 8 en 9 september 2021 het project ‘Empack Towards Zero Waste’.