Verkoop dier- en milieuvriendelijk vlees blijft achter

3 november 2015 Vleesmagazine

De verkoop van dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel is voor het vijfde jaar op rij flink gestegen. De groei van vlees (0 procent) en vis ( min 4 procent) blijft achter. Dat komt onder meer doordat er in het algemeen minder geld aan vis en vlees wordt besteed. Voor vis geldt ook dat er minder vis met een MSC-keurmerk is gevangen vanwege duurzame beheersmaatregelen.

Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014 die staatssecretaris Sharon Dijksma naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Volgens Dijksma is de groei niet zo vreemd, want 'duurzaam voedsel heeft de toekomst. Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen’, zegt zij.

RTL Nieuws zette wat cijfers op een rijtje:

• Consumenten kochten in 2014 18 procent meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel.

• Het marktaandeel van duurzaam voedsel loopt met een totale besteding van minstens 2,6 miljard euro verder op van 6 naar 7 procent.

• De grootste stijging (74 procent) is te zien in de professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering.

• Er is ook groei in supermarkten en speciaalzaken, respectievelijk met 3 en 4 procent.

• De grootste stijgers zijn eieren ( plus 40 procent) en koffie (plus 52 procent).

• Ook zuivel en drank zitten flink in de lift met een stijging van meer dan 30 procent.

• De groei van vlees (0 procent) en vis ( min 4 procent) blijft achter. Dat komt onder meer doordat er in het algemeen minder geld aan vis en vlees wordt besteed. Voor vis geldt ook dat er minder vis met een MSC-keurmerk is gevangen vanwege duurzame beheersmaatregelen.

• De bestedingen aan producten met het keurmerk Biologisch zijn in 2014 met 6 procent gestegen.

Altijd op de hoogte blijven?