'Veel Wagyu-vlees niet echt

AMSTERDAM - Negentig procent van het Wagyu-vlees is mogelijk niet puur Wagyu. Gevolg: restaurantbezoekers betalen te veel geld voor het vlees.

AMSTERDAM - Negentig procent van het Wagyu-vlees is mogelijk niet puur Wagyu. Gevolg: restaurantbezoekers betalen te veel geld voor het vlees.

Dat negentig procent van de dure, Japanse biefstuk van een Wagyu-rund nep is, zeggen vleeshandelaar Gerben Vermaning en Wagyu-boer Rob Baarsma. ‘Je kunt vlees alleen als honderd procent Wagyu bestempelen als zowel de vader als de moeder volbloed Wagyu-runderen zijn’, stelt Vermaning in Metro. ‘Dus niet als je sperma van een Wagyu-stier inbrengt in een koe van een ander ras.’

En dat gebeurt op grote schaal. Het gevolg: restaurantbezoekers betalen veel te veel voor het vlees op hun bord. Vierhonderd gram ribeye-steak van een Wagyu-rund kost zo'n negentig euro, terwijl eenzelfde hoeveelheid Europees rund van enige kwaliteit ongeveer vijftien euro kost.

 

Meer over
Lees ook
Groot Spaans assortiment bij Slagerij De Leeuw

Groot Spaans assortiment bij Slagerij De Leeuw

Ibéricoham, gerijpt kalfsvlees, huisgemaakte boeuf bourguignon van Galicisch rund en truffels in de toonbank; bij Slagerij De Leeuw in Amsterdam kom je voor het exclusieve assortiment. Als het aan eigenaar Arno Veenhof ligt, durven meer slagers die keuze te maken.

Carnimex: ‘We garanderen kwaliteit voor een constante prijs’

Carnimex: ‘We garanderen kwaliteit voor een constante prijs’

Carnimex is leverancier van kwaliteitsvlees. Niet voor niets noemt het bedrijf zich Boutique Meat Importer. Black Angus-vlees, van runderen die tot 300 dagen met graan zijn gevoerd, Wagyu uit Japan en Spaans Ibérico-vlees: met de producten van Carnimex haalt de slager iets bijzonders in huis.

Wereldrecordpoging duurste hamburger ter wereld

Wereldrecordpoging duurste hamburger ter wereld

Robbert Jan de Veen van De Daltons doet deze zomer een wereldrecordpoging. Hij wil de duurste hamburger ter wereld maken. Aan de exclusieve burger The Golden Boy hangt een prijskaartje van 5000 euro. Met de actie wil De Veen aandacht vragen voor de Voedselbank.