VAV*groep viert jubileum met culinaire wereldreis

19 oktober 2022 Mirjam van Rijn

Afgelopen weekend werd de Expo in Houten omgetoverd tot internationale airport. Na binnenkomst, de check-in, klonken geluiden van een opstijgend vliegtuig en arriveerden de bezoekers midden op de beursvloer. Na het oppikken van een reisbrochure begon hun culinaire wereldreis, in Latijns-Amerika, Azië, Europa of het Winter Wonderland. In 2020 bestond VAV*groep 45 jaar en op 16 en 17 oktober werd dit groots gevierd tijdens de jubileumbeurs ‘Grenzeloos Genieten’

Tijdens de beurs was er vooral aandacht voor de vraag: “Hoe blijf je als versspeciaalzaak interessant voor de nieuwe generatie consumenten?” Millenials gaan massaal op de internationale tour en zijn daarmee veel avontuurlijker dan hun ouders; ze staan open voor nieuwe smaken en willen verrast worden. Buitenlandse foodtrends worden gevolgd via sociale media, of ontdekt tijdens het vele reizen.  Allerlei wereldse gerechten en ingrediënten krijgen zo vaste voet aan de grond in Nederland.  

Expo Houten werd tijdens de beurs omgetoverd tot internationale airport.

Wereldwijd

De verschillende Aziatische keukens worden gekenmerkt door verse kruiden zoals koriander, gember en limoen. In ‘Azië’ presenteerden onder andere Hekos, Yama foodservice en Heuschen & Schrouff hun smaakmakers. In Latijns-Amerika speelt kleur de hoofdrol, met maÏs, avocado en tomaten, en in veel gerechten, gegrild vlees. Onder andere Ardo inspireert bezoekers met kleurrijke vriesverse groenten. In Europa valt ook nog voldoende te ontdekken: bij Verstegen kunnen bezoekers de nieuwe snijbare sauzen proeven en bij Westland de nieuwe vega(n)salades.

Social media

Een van de lessen die we hebben geleerd tijdens corona is dat het inzetten van sociale media wérkt. In de tijd dat de horeca gesloten waren, zagen we meer jongere klanten in de versspeciaalzaak. Het in huis halen van die restaurantkwaliteit is een trend die ook nu nog relevant is.

VAV begon met het aanbieden van luxe borrelboxen voor thuis en inmiddels is het assortiment gemaksproducten uitgebreid met internationale gerechten, zoals pita’s, Mexicaanse schotels en quiches. Marcel van Gaal: “Laat zien op Instagram en Facebook dat je dit soort luxe gemaksproducten verkoopt, dáarmee krijg je ze naar je zaak. Dat je een goeie biefstuk verkoopt, dat geloven ze wel.”

De gemaksproducten van Convenience. “Zet ze in een zelfbedieningsmeubel om impulsaankopen aan te wakkeren en wissel je aanbod af.”

Gezond en bewust

Ook typerend voor de nieuwe generatie is de groeiende aandacht voor duurzaamheid en gezondheid. Twee derde van de Nederlandse bevolking noemt zich flexitariër. Pieter de Ruijter van Degens: “Steeds meer huishoudens bestaan uit vleeseters en flexitariërs. Bied je klanten een goed alternatief, verdiep je in hybridevlees en plantaardige vervangers. Zorg dat je je klanten daar niet verliest aan de supermarkt.”

Voor de vegetariër die níet op zoek is naar de smaak en structuur van vlees, maar wel naar de voedingswaarden ervan, zijn er ook oplossingen. Van der Mey verkoopt groenteburgers onder het merk Laroo. Een vegetarische optie die zich onderscheidt van het aanbod in supermarkten door lokaal geteelde ingrediënten, zonder kunstmatige bindmiddelen en die voldoet aan de eisen van voor vleesvervangers van het Voedingscentrum.

Altijd op de hoogte blijven?