Unilever zet mes in merken

13 augustus 2012 Caroline Plas van der

ROTTERDAM - Unilever gaat snijden in het merkenbestand. Merken die te weinig bijdragen aan de winst en te weinig groei laten zien, worden in de toekomst verkocht.

ROTTERDAM - Unilever gaat snijden in het merkenbestand. Merken die te weinig bijdragen aan de winst en te weinig groei laten zien, worden in de toekomst verkocht.


Bestuursvoorzitter Patrick Cescau wilde niet zeggen welke merken buiten de boot vallen. Unox is een van de toonaangevende merken van Unilever.


In 2004 sneed de toenmalige topman Antony Burgmans ook al in het merkenbestand van Unilever. Van de 1600 merken bleven er uiteindelijk 442 onder de Unilever-vlag opereren. Zo werd onder andere Mora verkocht.


Banen schrappen

Unilever schrapt de komende vier jaar 20.000 banen. Momenteel werken er bij het bedrijf wereldwijd 179.000 mensen, waarvan 4300 in Nederland. Waar de banen gaan verdwijnen en of er gedwongen ontslagen zullen vallen, is nog niet bekend.


Begin juli meldde het bedrijf al in Nederland 140 banen te schrappen. Unilever schuift de Belgische en Nederlandse organisaties in elkaar om de concurrentiekracht te verbeteren, waardoor er in totaal 340 banen zullen verdwijnen, vooral in de marketing- en verkoopafdelingen van het bedrijf.


De nieuwe Benelux-organisatie wordt gevestigd in Brussel en Rotterdam. Verwacht wordt dat het zwaartepunt van de Benelux-organisatie in Rotterdam komt te liggen. De kans is aanwezig dat mensen naar Rotterdam overgeplaatst worden.

Lees ook:

Geruchten over maaltijdoffensief Unilever (2 maart 2007)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over Unilever

Alle berichten over Unox


Altijd op de hoogte blijven?