Uitdagingen voor koudeketen versproducten

4 mei 2016

De toename van online-verkoop aan consumenten en de verbreding en verdieping van het assortiment zijn ontwikkelingen in de verkoop van versproducten die voor de koudeketen de nodige gevolgen zullen hebben. Dat stelt Joost Snels, onderzoeker bij Wageningen UR.

Een belangrijke uitdaging daarbij is om de verschillende schakels goed op elkaar aan te kunnen laten sluiten. ‘Dat vraagt om goede informatie-uitwisseling. Daarmee kun je bijvoorbeeld kosten besparen als je weet dat koeling in de volgende schakel goed op orde is. Een behandeling met geforceerde koeling kun je dan bijvoorbeeld uitsparen omdat dit niet meer nodig is’, zegt Snels.

Het conditioneren van versproducten bij online-verkoop wordt volgens Snels een belangrijke uitdaging voor de komende jaren. Een andere belangrijke uitdaging is om het grotere sortiment, met veel kant-en-klaar gesneden producten, in de keten optimaal te bewaren. ‘Dat is lastig omdat de optimale bewaartemperatuur van producten verschilt.’ In het ruimere assortiment zitten ook steeds meer exoten uit tropische en subtropische gebieden. Snels: ‘Wat daarbij komt kijken is producten die lang onderweg zijn in het juiste rijpheidsstadium aan consumenten te kunnen verkopen.’

Vers Koelen in Beweging

De ontwikkelingen in de versketen, en wat ze betekenen voor de koeling is het onderwerp waar Joost Snels tijdens het congres Vers Koelen in Beweging nader zal ingaan. Het congres vindt op 16 juni plaats in Wageningen. Meer informatie en aanmelden.

Altijd op de hoogte blijven?