Thissen: ‘Halal is de nieuwe groeimarkt’

15 april 2016

Het Nederlandse bedrijfsleven maakt onvoldoende gebruik van de kansen die de groeiende markt voor halalproducten biedt. Volgens beursorganisator Jop Thissen van Halal Expo Europe, die op 17 en 18 april wordt gehouden in Beursgebouw Eindhoven, bestaat de consumentenmarkt in 2030 wereldwijd voor 26 procent uit moslims en liggen daar zakelijke mogelijkheden.

Zij besteden volgens schattingen alleen al 650 miljard euro aan voeding. Daarom doen Nederlandse bedrijven in de voedingsindustrie, maar ook in de cosmetica en het toerisme er volgens hem goed aan in te springen op deze zakelijke trend.

‘Halal heeft echt niet alleen met ritueel geslacht vlees te maken, maar is een levenswijze die op tal van terreinen ook veel niet-moslims aanspreekt’, zegt Thissen.

Dat wordt onderschreven door Mariam Aaras van het Voorlichtingsbureau Halalvoeding. Zij wijst erop dat ook veel vegetariërs en jongeren zich aangetrokken voelen tot voedingsmiddelen die halal worden bereid. Dat kunnen bijvoorbeeld wijngums of ander snoepgoed zijn waarin geen varkensgelatine is verwerkt.

Beursdirecteur Thissen benadrukt dat zijn Halal Expo Europe zich niet richt op politieke en religieuze zaken, maar op zakelijke aspecten. Zo bevinden zich onder de exposanten Nederlandse kredietverzekeraars, maar ook er ook deelnemers op toeristisch gebied. Zij bieden halalvakanties aan in hotels met halalkeukens. Een van de beursdeelnemers, Hotel Port in Rotterdam, werkt zelfs volledig volgens halalconcept. Dat betekent volgens Thissen een aangepast ontbijt met producten zonder varkensvlees, een minibar zonder alcohol en televisie zonder erotiekkanaal.

Altijd op de hoogte blijven?