Supers stunten minder met biologisch vlees

27 juli 2015 Vleesmagzine Wakker Dier ontevreden over supers

Nederlandse supermarkten hebben in de eerste zes maanden van dit jaar amper aanbiedingen gehad met biologisch vlees.

Dat blijkt uit cijfers die door Wakker Dier zijn verzameld. Waar in de eerste zes maanden van 2014 nog 30 keer zo’n product in de folder stond, gebeurde dat de afgelopen zes maanden nog maar negentien keer. ‘Biologisch vlees raakt steeds meer in de vergetelheid in de folders’, verzucht de actiegroep in het persbericht.

Meer stunts met industrievlees

Het betreft een onderzoek waarbij de folders van Albert Heijn, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus. De algemene conclusie van Wakker Dier is dat er weer meer wordt gestunt met industrievlees. Het totale aantal folderaanbiedingen van vlees zonder keurmerk steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 23 procent naar 1511 keer.

AH plofkipstunter

Albert Heijn is de grootste stunter met wat door Wakker Dier plofkip wordt genoemd, een toename van 41 procent naar 69 aanbiedingen. ‘Dat is ruim twee keer per week’, stelt de actiegroep. Beter nieuws voor de organisatie is dat het aantal aanbiedingen van vlees met één ster van de Dierenbescherming met 67 procent toenam tot 211. Wakker Dier: ‘Dat is nog steeds maar 10 procent van het totaal aantal vleesaanbiedingen.’

Wettelijk verbod kiloknallers

De organisatie gebruikt de cijfers om zijn oproep om tot een wettelijk verbod op kiloknallers te komen te herhalen. ‘Deze nieuwste cijfers laten zien dat supermarkten niet uit zichzelf stoppen met stunten.’

Altijd op de hoogte blijven?