Supermarkten verspillen minder voedsel

supermarkt

Foto: Pixabay

De voedselverspilling in supermarkten is afgenomen. Dat meldt stichting Samen Tegen Voedselverspilling op basis van onderzoek door Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit.

In 2020 verkochten de Nederlandse supermarken gemiddeld 98,4 procent van al het voedsel, inclusief dranken. 1,6 procent van het voedsel, uitgedrukt in kilogrammen, kwam niet bij consumenten terecht. Dit betekent een afname van 3,6 procent ten opzichte van 2018. Aan deze zelfrapportage werkten vijf Nederlandse supermarktketens mee. Namelijk Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS. De omvatten gezamenlijk bijna 80 procent van de Nederlandse markt.

Minder voedselverspilling 

Ondanks de hogere verkoop ten gevolge van COVID-19 in 2020, is de hoeveelheid voedselverspilling in 2020 absoluut gedaald ten opzichte van 2018. “Dit laat zien dat de diverse verspillingsvrije initiatieven door supermarktorganisaties in 2019 en 2020 hun vruchten afwerpen”, aldus Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “Supermarkten spelen een belangrijke rol in de aanpak van voedselverspilling, niet alleen in de eigen operatie, maar ook in de hele keten. Bijvoorbeeld door met hun leveranciers duurzame afspraken te maken, kwaliteitsnormen aan te passen, nieuwe technologieën toe te passen en in te zetten op bewustwording onder consumenten.”

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Verspilling binnen productcategorieën

Om gericht maatregelen tegen verspilling te kunnen nemen, is het belangrijk om te kijken naar de verspilling per productcategorie. De 1,6 procent niet-verkochte producten van 2020 zijn verdeeld over vijf productcategorieën. Deze verdeling is praktisch gelijk aan de cijfers uit 2018. Het aandeel niet-verkochte producten ten opzichte van de inkoopvolumes per productcategorie is als volgt:

  • brood, afbakbrood en banket: 7,8% (t.o.v. 7,7% in 2018)
  • vers vlees en verse vis: 2,4% (2,9% in 2018)
  • aardappels, groenten en fruit: 2,4% (2,7% in 2018)
  • zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar producten: 1,2% (1,4% in 2018)
  • overige verse en houdbare producten: 0,4% (0,4% in 2018).

Bestemmingen niet-verkochte producten

Infographic Samen tegen voedselverspilling

In dit onderzoek wordt met ‘voedselverspilling’ de producten bedoeld, die uiteindelijk niet bij consumenten terecht komen. Deze reststromen gaan veelal naar andere bestemmingen, bijvoorbeeld veevoer, vergisting en verbranding. Met name vers brood en banket dat niet is verkocht, wordt grotendeels hoogwaardig verwerkt tot veevoer. Dit is van toepassing op 2/3e deel van de verspilling aan brood, afbakbrood en banket.

Rol supermarkt 

Jennifer Muller, manager duurzaamheid bij het CBL, geeft aan dat de uitkomsten van de zelfrapportage zeer waardevol zijn: “Nederlandse supermarkten lopen hier wereldwijd nog steeds mee voorop. De feitelijke onderbouwing op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, zorgt ervoor dat supermarkten doelgericht kunnen werken aan de branchebrede doelstelling: vijftig procent minder voedselverspilling in 2030.”

Zelfmonitor voedselverspilling per sector

In 2020 hadden Nederlandse supermarkten een primeur door hun voedselverspilling inzichtelijk te maken. Dankzij dit onderzoek is er nu een beter en betrouwbaarder inzicht in voedselverspilling bij supermarkten. De supermarktketens hebben op vrijwillige basis zelf gerapporteerd over hun verspilling – en op basis van vertrouwelijkheid – gegevens verstrekt aan WUR. WUR heeft de data-analyse en opschaling voor de totale Nederlandse markt uitgevoerd. Om gericht maatregelen tegen voedselverspilling te nemen en hierop bij te sturen, zet Samen Tegen Voedselverspilling, in samenwerking met WUR, in op metingen per sector. Steeds meer sectoren uit de voedselketen gaan hiermee aan de slag.

Deze meting is een initiatief van het CBL en onderdeel van de uitvoeringsagenda van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Het onderzoek is uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research en gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Maandagmiddag om 15.00 uur praten Stichting Samen tegen Voedselverspilling verder over deze cijfers en meer tijdens 'Samen Tegen Voedselverspilling Aan Tafel'. Last minute aanmelden voor deze online live-uitzending kan hier. 

Lees ook
Verspillingsvrije Week daagt uit om aan de slag te gaan met voedselrestjes

Verspillingsvrije Week daagt uit om aan de slag te gaan met voedselrestjes

Een groot deel van de Nederlanders gooit liever geen voedselrestjes weg. Uit nieuw onderzoek van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum onder ruim 1500 Nederlanders blijkt dat 9 op de 10 mensen het belangrijk vindt om restjes op te eten. Driekwart zegt dit altijd of meestal te doen, maar toch wordt een kwart van het voedsel...

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

De eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool gaat 13 september van start. Het doel van de challenge is zoveel mogelijk hbo-studenten door heel Nederland bewustmaken van de hoeveelheid voedsel dat nodeloos verspild wordt in scholen, instellingen en in de voedingsindustrie.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.