Supermarkten verkopen minder vleesvervangers

attachment-001_food-image-1271285-272x181

De markt van vleesvervangers heeft het moeilijk. Bij servicesupermarkten en hard discount lopen de verkopen terug. In het buitenland groeit de vraag wel.

De meest recente cijfers van  marktonderzoeker IRI bevestigen het opvallende beeld. ‘De categorie vleesvervangers heeft het moeilijk. De shopper die geen vlees meer eet zoekt het steeds meer in andere alternatieven zoals vis, peulvruchten, noten of kaasproducten’, laat Insights Director Sjanny van Beekveld van IRI weten.

Tendens

In 2012 bedroeg de omzet van de Nederlandse supermarkten nog €73.595 miljoen en dat is geleidelijk aan gedaald tot €71.814 miljoen (MAT 40, 2015). Verse Vis groeide daarentegen het afgelopen jaar wel met circa €17,5 miljoen.  

Alternatief

‘Wij zien dat de Nederlandse markt inderdaad niet groeit de laatste jaren, maar stagneert’, constateert ook Hans Dagevos, senior onderzoeker van het Landbouw Economisch Instituut Wageningen UR. ‘Vleesvervangers worden niet meer gezien als een aantrekkelijk alternatief voor vlees. Veel mensen hebben nog het idee van vegaflappen uit eerdere tijden en zijn onbekend met de innovatieve en kwalitatief-hoogstaande vegavleesvervangers die momenteel op de markt zijn.’ Gegeven de trend van flexitarisme vindt Dagevos het opvallend dat vleesvervangers in ons land, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de UK of Duitsland, geen groeimarkt meer lijkt te zijn.

Lees ook
Innovaties

Innovaties

Ik ken geen slager die er niet mee bezig is. Slagers zijn altijd op zoek naar innovaties voor hun klanten. Op zoek naar een andere manier van uitsnijden, voorgegaarde producten en vooral naar lekkere – liefst gezonde – kant-en-klaarmaaltijden.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.