‘Supermarkten en slachterijen moeten consument opvoeden’

nvv

Tweede Kamerlid Helma Lodders (VVD) wil dat ketenpartijen zoals vleesverwerkers, slachterijen en supermarkten verantwoordelijkheid nemen om de consument ‘op te voeden’ en hen te leren dat aan duurzame vleesproductie een prijskaartje hangt.

Als verwerkers en supermarkten hun verantwoordelijkheid niet nemen, zal de consument nooit komen te weten dat duurzame vleesproductie een prijs heeft en zal de varkenshouder als enige blijven opdraaien voor alle kostprijsverhogende maatregelen. ‘Dit zal uiteindelijk het einde van de sector worden, wat slecht is voor de economie. Maar de productie zal zich ook verplaatsen naar het veel minder duurzame buitenland. Dat moet niemand willen.’ Dit zei Lodders maandagavond tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV). Deze avond had het thema ‘Kwaliteit heeft prijs’.

Burger en consument

Lodders betwijfelt het ten zeerste dat de consument in de winkel let op duurzaamheid. ‘De burger wil duurzaam, maar zodra de burger in de winkel een consument wordt, kijkt hij alleen nog naar de prijs en de houdbaarheidsdatum. De consument wil veilig vlees en een ruime keuze voor een betaalbare prijs. Daar houden zijn eisen op.’

Supermarkten en vleesverwerkers moeten dan ook hun rol pakken en dat gebeurt nu niet. ‘De hele keten moet de consument bewust maken van wat ze eten, hoe het beter kan en vooral: welke prijs daar aan hangt’, stelde het Tweede Kamerlid.

Alle maatregelen die door de overheid worden opgelegd, komen nu op het erf van de varkenshouders terecht. ‘Wij horen nooit dat vleesverwerkers en supermarkten bijdragen in een duurzamere varkenshouderij en niemand vraagt zich af of de varkenshouders wel iets terugkrijgen voor alle kostprijsverhogende maatregelen.’

Eieren

Het is zelfs nog sterker, stelde Lodders: ‘Supermarkten belijden duurzaamheid met de mond. Kijk naar de legbatterij-eieren. Die zijn in Nederland en Europa verboden, maar intussen verkopen de supers wel allerlei producten waar dit type ei, afkomstig uit landen als Oekraïne, in zit verwerkt. Kip is ook zo’n voorbeeld. Wel de Kip van Morgen willen, maar intussen ook goedkoop vlees uit het buitenland in het schap leggen. Wees dan fair en stop ook daarmee’, riep zij de supermarkten op.

Zolang de consument niet meebetaalt aan verduurzaming, moeten varkenshouders volgens Lodders alleen produceren waar de markt om vraagt en niet meer dan dat. ‘Volvo produceert ook geen rode auto’s als daar geen vraag naar is.’

Waarschuwing

Lodders waarschuwde de varkenshouders ook om niet de politiek in Den Haag te vragen om oplossingen en te vragen om nieuwe wetten en regels. Als voorbeeld noemde zij de Melkveewet. ‘Daar heeft de melkveehouderij zélf om gevraagd in Den Haag. Dat moet de varkenshouderij niet doen. Ik roep de varkenshouders op om zélf het heft in handen te nemen en zelf duurzame maatregelen uit te voeren, waar een verdienmodel aan hangt. Zodra de overheid regels oplegt, ben je het verdienmodel kwijt en gaat de rest van de keten achterover leunen.’

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook bij de slager. Reden voor Koninklijke Nederlandse Slagers om stil te staan bij de duurzame innovaties in de branche. Zoals producten gemaakt van reststromen uit de worstmakerij, hybride producten, en de onlangs ontwikkelde plantaardige grondstoffengel.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.