‘Supermarkten en slachterijen moeten consument opvoeden’

nvv

Tweede Kamerlid Helma Lodders (VVD) wil dat ketenpartijen zoals vleesverwerkers, slachterijen en supermarkten verantwoordelijkheid nemen om de consument ‘op te voeden’ en hen te leren dat aan duurzame vleesproductie een prijskaartje hangt.

Als verwerkers en supermarkten hun verantwoordelijkheid niet nemen, zal de consument nooit komen te weten dat duurzame vleesproductie een prijs heeft en zal de varkenshouder als enige blijven opdraaien voor alle kostprijsverhogende maatregelen. ‘Dit zal uiteindelijk het einde van de sector worden, wat slecht is voor de economie. Maar de productie zal zich ook verplaatsen naar het veel minder duurzame buitenland. Dat moet niemand willen.’ Dit zei Lodders maandagavond tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV). Deze avond had het thema ‘Kwaliteit heeft prijs’.

Burger en consument

Lodders betwijfelt het ten zeerste dat de consument in de winkel let op duurzaamheid. ‘De burger wil duurzaam, maar zodra de burger in de winkel een consument wordt, kijkt hij alleen nog naar de prijs en de houdbaarheidsdatum. De consument wil veilig vlees en een ruime keuze voor een betaalbare prijs. Daar houden zijn eisen op.’

Supermarkten en vleesverwerkers moeten dan ook hun rol pakken en dat gebeurt nu niet. ‘De hele keten moet de consument bewust maken van wat ze eten, hoe het beter kan en vooral: welke prijs daar aan hangt’, stelde het Tweede Kamerlid.

Alle maatregelen die door de overheid worden opgelegd, komen nu op het erf van de varkenshouders terecht. ‘Wij horen nooit dat vleesverwerkers en supermarkten bijdragen in een duurzamere varkenshouderij en niemand vraagt zich af of de varkenshouders wel iets terugkrijgen voor alle kostprijsverhogende maatregelen.’

Eieren

Het is zelfs nog sterker, stelde Lodders: ‘Supermarkten belijden duurzaamheid met de mond. Kijk naar de legbatterij-eieren. Die zijn in Nederland en Europa verboden, maar intussen verkopen de supers wel allerlei producten waar dit type ei, afkomstig uit landen als Oekraïne, in zit verwerkt. Kip is ook zo’n voorbeeld. Wel de Kip van Morgen willen, maar intussen ook goedkoop vlees uit het buitenland in het schap leggen. Wees dan fair en stop ook daarmee’, riep zij de supermarkten op.

Zolang de consument niet meebetaalt aan verduurzaming, moeten varkenshouders volgens Lodders alleen produceren waar de markt om vraagt en niet meer dan dat. ‘Volvo produceert ook geen rode auto’s als daar geen vraag naar is.’

Waarschuwing

Lodders waarschuwde de varkenshouders ook om niet de politiek in Den Haag te vragen om oplossingen en te vragen om nieuwe wetten en regels. Als voorbeeld noemde zij de Melkveewet. ‘Daar heeft de melkveehouderij zélf om gevraagd in Den Haag. Dat moet de varkenshouderij niet doen. Ik roep de varkenshouders op om zélf het heft in handen te nemen en zelf duurzame maatregelen uit te voeren, waar een verdienmodel aan hangt. Zodra de overheid regels oplegt, ben je het verdienmodel kwijt en gaat de rest van de keten achterover leunen.’

Lees ook
Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vorig jaar voerde het toenmalige Vaessen-Schoemaker als onderdeel van een rebranding een naamswijziging door. Het 76-jarige bedrijf ging voortaan door het leven als Vaess. Wat heeft geleid tot het succes – dat tot de dag van vandaag voortduurt – van dit voedingsingrediëntenbedrijf?

Energietransitie

Energietransitie

Het zal u niet ontgaan zijn. We moeten af van fossiele brandstoffen en vol inzetten op verduurzaming. Dat geldt zowel voor particulieren als voor ondernemingen. Welke ontwikkelingen zijn er?

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.