Speel in op Moederdag

5 april 2016

Moederdag past net zoals de ‘lokale feestdagen’ prima in de promotiekalender van de slager. Het betreft weliswaar geen Kerst of Pasen, maar ook deze dag biedt volop kansen om de slagerij en haar producten onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld door middel van het thema ‘verwennerij’.

Op het gebied van ‘verwennerij’ rond Moederdag denkt Marian Lemsom, hoofd communicatie van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), onder meer aan het verzorgen van een Moederdagontbijt of -brunch, een verwenschaal met luxe hapjes, vleeswaren, of een verwencombinatie, zoals een rijk gevulde maaltijdsalade met een bijpassende wijn, aangeboden in een passende (cadeau)verpakking. ‘Ook mooie vleesproducten die je zo in de oven kunt zetten en waarmee je voor moeder kunt koken, bieden kansen!’

Belangrijk is volgens haar de presentatie en promotie rondom het thema, zowel fysiek in de winkel als online via sociale media. ‘Koppel bijvoorbeeld een ‘like en win-actie’ in de vorm van cadeaubonnen aan het thema en zoek vooral ook een samenwerking met bijvoorbeeld de bakker voor brood en de groenteman voor sappen om zo mooie Moederdagcombi’s te maken.’

Meerdere mogelijkheden

Tijdens Moederdag draait het ook volgens Ronald van Bokhorst, coördinator Slagerijen van Versplatform Nederland, om gezellig samenzijn met familie. En uiteraard om de moeders in het zonnetje te zetten. ‘Moederdag wordt in ons land op verschillende manieren gevierd. De ene familie zoekt elkaar in de ochtend op voor een koffiemoment, de andere gaat voor een gezellige middagborrel, en weer een andere schuift bij elkaar aan voor een heerlijk diner. De slager heeft hierdoor meerdere mogelijkheden om aan te sluiten bij de wensen van de klant’, denkt Van Bokhorst. ‘Enerzijds door het aanbieden van een assortiment lekkere hapjes. Anderzijds kan de slager zich richten op het dinermoment met mooie specials, eenvoudige kant-en-klaarmaaltijden of af te garen producten.’

Van Bokhorst denkt dat een slager rond het thema Moederdag geen compleet ander assortiment hoeft aan te bieden. ‘Een “Moederdagschaal” kan gevuld worden met diverse (catering)hapjes die uit de toonbank te halen zijn, zoals grillworst, gedroogde hammen, et cetera. Het gaat bij dergelijke feestdagen vooral om communicatie. Laat de klanten weten wat je allemaal te bieden hebt om het hen gemakkelijk te maken. En hoe de klant, met behulp van de slager, moeder in het zonnetje kan zetten. Flyers, folders, instore dia’s, bestelformulieren, social media; benader de klant vanuit diverse invalshoeken en trek dit breder dan de winkelvloer. Als je je communicatie alleen tot de winkel beperkt, dan bereik je hiermee alleen de bestaande klant. Terwijl dit soort dagen juist een kans bieden om nieuwe klanten aan te spreken. Laat de klant weten dat je hen ontzorgt met kwaliteitsproducten. Dat is voor de klant dubbelop genieten.’

Lees in Vleesmagazine 3, die deze week op de mat valt, het hele verhaal.

Altijd op de hoogte blijven?