Speciaalzaken zien omzet kelderen

vlees

Nederlandse speciaalzaken in levensmiddelen hebben een matige maand april achter de rug. De omzet ging die maand met ruim 3 procent omlaag. Supermarkten boekten wel een kleine toename van de omzet, maar dat is vooral te danken aan prijsstijgingen.

Dat blijkt uit de detailhandelscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In april werd in totaal 2,3 procent meer omgezet dan een jaar terug. Ook het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. In de non-foodsector realiseerden winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de drogisterijen was hoger. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,7 procent hoger dan in april 2018.

Minder verkochte producten bij supermarkten

Daarbij vergeleken vielen de omzetcijfers van foodverkopers tegen. Supermarkten kwamen gezamenlijk uit op een omzetplus van 1 procent, maar het verkoopvolume daalde wel. Dit betekent dat prijsstijgingen, onder meer door het hogere btw-tarief, verantwoordelijk zijn voor de toename van de omzet. Speciaalzaken verkochten ook een kleinere hoeveelheid producten, maar incasseerden dus ook een omzetdaling van 3 procent. De totale omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg in april met 0,2 procent. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in april ook minder omgezet.

Minder dan het eerste kwartaal

De cijfers voor supermarkten zijn een stuk minder gunstig dan over het eerste kwartaal, toen supermarkten nog een omzetstijging van 2,7 procent noteerden.

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Supermarkten kiezen voor kalkoen met één ster Beter Leven

Supermarkten kiezen voor kalkoen met één ster Beter Leven

Kalkoen is een populair gerecht tijdens de kerst. De supermarkten Albert Heijn, Aldi, Boon’s Markt, DekaMarkt, Dirk, Lidl, MCD, Nettorama en Plus willen voor kerst 2022 alleen kalkoen met minimaal één Beter Leven-ster in de schappen. De overige supermarkten hebben deze stap al eerder gemaakt.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.