Specerijenproducent Euroma koopt branchegenoot Intertaste

21 december 2017 Suzanne Dekker

Kruiden- en specerijproducent Koninklijke Euroma heeft overeenstemming bereikt over de overname van de Nederlandse branchegenoot Intertaste. Door samenvoeging van de activiteiten ontstaat een bedrijf met 500 medewerkers en een omzet van €220 miljoen.

‘De overname creëert een onderneming met een sterke marktpositie en het meest complete aanbod in de Europese markt van kruiden en specerijen’, zo meldt Euroma bij de bekendmaking van de overname. Die past volgens de onderneming in de ambitie om ‘door acquisities en autonome groei uit te groeien tot dé toonaangevende smaakmaker op de markt van kruiden en specerijen’.

Klassieke strategische overname

Volgens algemeen directeur Robert Hoogstra van Euroma betreft het een klassieke strategische overname. ‘De positionering en marktbenadering van beide bedrijven liggen heel dicht tegen elkaar aan, terwijl we grotendeels een complementair klantenbestand hebben. Samen zijn de bedrijven sterker dan de som der delen. De krachtenbundeling zal zich vertalen in toonaangevende, innovatieve concepten, vernieuwende smaken en een nog betere, snellere en betrouwbare realisatie. Onze ambitie is onze partners en consumenten te verrassen.’

Ingrediënten voor foodfabrikanten en producten voor retail

Beide bedrijven maken zowel ingrediënten voor andere foodfabrikanten als kant-en-klare producten voor de retail. Zo is Intertaste naar eigen zeggen wereldmarktleider op het gebied van satésaus en onder meer actief met de productie van droge maaltijdmixen, -sauzen en -soepen. Euroma is een grote speler in het kruidenschap, met onder meer het bekende assortiment specerijmelanges Original Spices in samenwerking met topkok Jonnie Boer.

>> Leestip: 'Eindeloos variëren met kruiden, marinades en rubs'

Altijd op de hoogte blijven?