Slagersvak centraal in tv-programma ‘Van slager tot chef’

5 juni 2015 Vleesmagazine

Op zondagmiddag 18 oktober start RTL 4 een serie van acht afleveringen waarin SVO-leerlingen de strijd met elkaar aangaan. Verstegen Spices & Sauces is de initiatiefnemer van deze slagersbattle.

In ‘Van slager tot chef’ beoordelen slagers tijdens zeven afleveringen de prestaties van veertien slagersleerlingen van slagersvakschool SVO. Zij krijgen een culinaire uitdaging van Jeroen van der Graaf, creative manager van Verstegen. Daarna worden ze een dag lang op de proef gesteld, zowel op het gebied van vaktechniek en presentatie als op het terrein van smaak en culinaire trends. In de achtste uitzending gaan de winnaars met Verstegen Spices & Sauces op inspiratiereis. Het ‘gezellige en informatieve’ zondagmiddagprogramma wordt gepresenteerd door Corine Boon.

Storytelling

De zeven uitzendingen worden op locatie bij geselecteerde slagersbedrijven opgenomen. Bij deze selectie heeft de fabrikant onder meer gelet op een landelijke spreiding van de bedrijven. Ook de mate waarin ondernemers zich in hun marktgebied onderscheiden ‘en daardoor een verhaal te vertellen hebben’, heeft een rol gespeeld, aldus Lida van Rij, marketing manager professionele markten. Zij doelt op streekproducten waarmee slagers hun ambacht en vakmanschap onderstrepen. Aan het programma werken ondernemers van diverse formules mee.

Slagersvak centraal

Met het programma wil Verstegen Spices & Sauces het slagersvak centraal stellen ‘en dat aantrekkelijk maken voor jongeren’. Van Rij: ‘De moderne ambachtelijke slager moet meer in huis hebben dan kennis van lekker vlees. De vaak gehaaste klant ziet hem of haar steeds vaker in de rol van chef-kok. Hij of zij moet dus alles weten over bereiding en ook over foodtrends. Gedegen advies en beleving worden belangrijker, ook om te zorgen dat klanten terugkeren.’ Tijdens de opdrachten werken de leerling-slagers met producten van Verstegen Spices & Sauces.

Altijd op de hoogte blijven?