Slagerij en Horecaservice Groen haalt binnen een half uur €110.000 op via crowdfunding

4 maart 2016

In slechts 24 minuten brachten 87 investeerders € 110.000,- bij elkaar; het bedrag dat Slagerij Groen nog nodig had om zijn productieruimte te verbouwen. De verbouwing stelt de ondernemers in staat vol gas te geven op de groeiplannen. Naast de gestage groei van de winkel, zal de productie voor de horeca en groothandel flink worden opgevoerd.

Ambachtelijke en eerlijke producten. Dat is waar Slagerij Familie Groen uit Bunschoten-Spakenburg groot door is geworden. Om het succes ook in de toekomst voort te zetten deed de ondernemende familie Groen een beroep op de investeerders van Collin Crowdfund. En die hebben vertrouwen in de toekomstplannen van het bedrijf.

Slagerij Groen levert aan tien restaurants en vijf cateringbedrijven in de omgeving en rekent onder meer groothandel VHC Jongens uit Oostzaan tot zijn vaste klanten. En de onderneming ziet meer kansen. René Groen: ‘In de horeca en groothandel is veel behoefte aan ambachtelijke en eerlijke producten. Mooie, duurzame producten die met aandacht gemaakt zijn. Deze producten bieden wij bij uitstek; bij ons wordt alles ambachtelijk bereid. Met een productieruimte die up to date is en aan alle wet- en regelgeving voldoet kunnen we meer van dit soort producten maken en verder groeien in horeca en groothandel.’

Crowdfunding

Het verbindende en innovatieve karakter is hetgeen dat de familie Groen aanspreekt in financiering via crowdfunding. ‘De betrokkenheid van de investeerders voegt echt waarde toe aan deze manier van financiering het zijn onze nieuwe ambassadeurs geworden. Dat het enthousiasme voor onze groeiplannen zo groot was, geeft bovendien ontzettend veel energie.’ De crowdfund campagne van Slagerij Groen was in record tempo rond. Binnen een half uur brachten 87 investeerders het totaal bedrag van € 110.000,- bij elkaar. Gemiddeld investeerden zij € 1.264,-. Dat gebeurde in de vorm van een vijfjarige lening met maandelijkse aflossing tegen een vaste rente van 7,5%.

Medio april is de verbouwing van slagerij Groen afgerond en gaan de nieuwe website en webshop live.

Succes

Voor meer slagers bleek crowdfunding een succesvol middel. In augustus 2015 haalde franchisenemer Wout van der Horst van Gelderblom Slagerij en Partij Service via crowdfunding in slechts één uur tijd €75.000 op. De lening wordt aangewend ten behoeve van investeringen in zijn nieuwe slagerij en het werkkapitaal.

De crowdfundactie voor de fabriek van de Vegetarische Slager brak niet alleen Nederlandse crowdfundingrecords. Het initiatief vestigde zich destijds wereldwijd op de 39e plaats van de meest succesvolle crowdfundingcampagnes.

Altijd op de hoogte blijven?