Slager houdt stand tegen supermarkt

6 december 2007 redactie

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

Volgens Ruud Bakker, directeur van de Vereniging van Keurslagers, ligt dit aan de kennis, service inclusief advies, bediening, vakdiploma's en een sterke organisatie. Inclusief tv-reclame. 'Dat zijn gewoon heel belangrijke argumenten voor de consument. Op dit moment is de omzetindex van de Keurslagers 103,5.'
Cees Goettsh van het Worstemakers Gilde zegt dat de slager waakt over de kwaliteit. 'Dat begint al bij de inkoop. De slager koopt alleen in voor zijn winkel en kan daarbij zeer selectief te werk gaan. Een supermarkt moet misschien wel voor 30.000 kilo tegelijk inkopen en zal mede daardoor zijn criteria minder hoog kunnen stellen. Daarbij is het bereidingsadvies in de supermarkt altijd standaard. Maar ja, de ene karbonade is dikker dan de ander. En door de toch wat gebrekkige kennis van de consument komt er dan uiteindelijk geen smakelijk product op het bord.'

Altijd op de hoogte blijven?