Schouten Europe richt zich op private label producten

GoodBite_schouten Europe

Foto: Schouten Europe

Vleesvervangerproducent Schouten Europe stopt na twintig jaar het merk GoodBite. De laatste producten verdwijnen in het eerste kwartaal van 2022 uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich volledig richten op private label producten.

In de zomer van 2019 werd bij Schouten al de strategische keuze gemaakt om zich te gaan richten op het leveren van producten onder huismerk. "Er komen steeds meer merken op de markt die zich als A-merk profileren", zegt commercieel directeur Arjaan van der Giessen. "Dan kun je twee dingen doen: of meegaan in het merkgeweld en grof investeren in het laden van je merk, of je specialiseren op het gebied van private label producten. Wij hebben voor dat laatste gekozen"

GoodBite

Schouten bracht met GoodBite een van de eerste vleesvervangermerken op de Nederlandse markt. Het merk was verkrijgbaar bij Konmar supermarkten en later jarenlang exclusief bij supermarktketen C1000. Na de overname van C1000 door Jumbo in 2012 kwam het merk ook landelijk beschikbaar in de Jumbo supermarkten. Het merk presteerde goed en diverse SuperUnie leden zoals Deen en PLUS gingen het merk ook verkopen.

Private label

De keuze voor private label betekent niet automatisch dat Schouten zich alleen richt op het leveren van producten voor een zo laag mogelijke prijs. "We kunnen scherp offreren op de basisproducten maar willen daarnaast onze retailpartners veelvuldig verrassen met innovatieve producten waarmee men zich kan onderscheiden in de markt"’, aldus Van der Giessen. Momenteel werkt Schouten al samen met de grootste Nederlandse supermarktketens. “We werken graag intensief samen zodat we op de juiste momenten de juiste producten kunnen voorstellen’’, besluit de commercieel directeur van Schouten.

Lees ook
Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de slagersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.

Schouten Europe stopt met merk GoodBite

Schouten Europe stopt met merk GoodBite

Vleesvervangerproducent Schouten Europa stopt na twintig jaar met haar merk GoodBite. In het eerste kwartaal van 2022 verdwijnen de laatste GoodBite-producten uit de schappen, meldt het bedrijf in een persbericht.