Sameneenkipkopen.nl verkoopt dierenwelzijn en smaak van vroeger

sameneenkipkopen

Sameneenkipkopen.nl, de nieuwe onlinepoelier voor duurzaam en traceerbaar biologisch kippenvlees, is een grote hit bij consumenten. Nauwelijks twee weken na de start eind juni, zijn al meer dan 1.000 vleesraskippen verzonden naar huishoudens door heel Nederland.

Volgens directeur Kirsten Marsman van sameneenkipkopen.nl uit Haaksbergen is de vliegende start van de onlinepoelier 'het bewijs dat steeds meer consumenten kiezen voor dierenwelzijn en duurzaam, traceerbaar vlees.'

Uit recent onderzoek in opdracht van de Europese Unie blijkt dat de markt voor duurzaam vlees in Nederland snelgroeiend is. Maar liefst 85 procent van alle Nederlanders zeggen bereid te zijn meer te betalen voor diervriendelijke producten.

Crowdbutching

Sameneenkipkopen.nl is eigendom van ondernemers Huub en Kirsten Marsman uit Haaksbergen. Het ondernemersechtpaar is ook eigenaar van de populaire crowdbutching-sites sameneenkoekopen.nl en sameneenvarkenkopen.nl. Consumenten kunnen op die sites intekenen op een koe of varken. Wanneer voldoende mensen zich hebben ingeschreven en de hele koe of varken daarmee is verdeeld, wordt het dier geslacht. De inschrijvers krijgen dan binnen enkele dagen hun koelverse pakket thuisgestuurd.

Slacht uitstellen door stress

Het duurzame vlees dat via de online slagerijen en poelier verkrijgbaar is, is afkomstig van duurzame (pluim)veehouders en daarmee van dieren die gegarandeerd een goed leven hebben gehad. De beesten genieten lopen buiten en worden niet preventief met antibiotica gevaccineerd. 'De mens is een carnivoor, maar wij vinden niet dat dat ten koste hoeft te gaan van de dierenwelzijn', aldus Huub Marsman. Het bedrijf doet ook geen concessies op dit gebied. Wil een beest op de geplande dag van de slacht niet de wagen is en is er duidelijk sprake van stress, dan wordt de slacht gewoon een paar dagen uitgesteld. Klanten krijgen dan via een mail uitleg waarom ze wat langer moeten wachten. 'We krijgen standaard een hoop begripvolle reacties', aldus Marsman.

sameneenkipkopenlogo Het logo van sameneenkipkopen.nl

De smaak van herinnering

Via de jongste loot aan de stam, sameneenkipkopen.nl, kunnen ras vlees kippen worden gekocht: scharrel maïskippen of biologische landhoenen. Dat er direct al zo’n grote vraag naar is, heeft volgens Marsman behalve met dierenwelzijn ook alles te maken met de smaaksensatie die veel mensen ervaren bij het eten van echt kippenvlees in plaats van standaard supermarktkip. Op internet groeit het aantal enthousiaste reviews. 'We hebben relatief veel oudere klanten en bij hen roept de smaak van ons vlees gelukkige herinneringen op aan hun eigen jeugd', aldus Marsman. 'Daar bellen en mailen ze ons zelfs over.'

Duurzame veehouders

Volgens recente cijfers groeit het online boodschappen doen dit jaar explosief en zal in 2030 een kwart van alle boodschappen online gebeuren. Sameneenkipkopen.nl, sameneenkoekopen.nl en sameneenvarkenkopen.nl vormen een voorhoede van een snel opkomende nieuwe sector van online slagerijen en poeliers. Dit terwijl de fysieke slager langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnt. Daarvan waren er nog 2.001 in 2013, vorig jaar was hun aantal al gezakt tot 1.952. De online-slagers creëren een nieuw afzetkanaal en bron van inkomsten voor kleine duurzame veehouders die vaak bijzondere varkens-, runder- en kippenrassen fokken. Rassen die in het verleden soms met uitsterven werden bedreigd.

Lees ook
Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Door het coronavirus was 2020 een bewogen jaar. Volgens velen heeft het virus ook grote invloed op het gedrag van consumenten, wat leidt tot verschillende nieuwe trends en versnelling van bestaande trends. Vleesmagazine dook in de verschillende trendlijstjes en geeft een overzicht van de vijf trends die overal terugkomen.Aan het eind van elk jaar verschijnen...

Doosjevlees.nl is een nieuw culinair initiatief

Doosjevlees.nl is een nieuw culinair initiatief

Doosjevlees.nl is een geheel nieuw concept in Noord-Nederland. Puur vlees met smaak, zonder toevoegingen en geleverd door de boeren uit de regio. Het vlees, van horecakwaliteit, is nu ook voor de consument bereikbaar via Doosjevlees.nl.Vanuit het midden van Friesland en in Groningen worden de mooiste verse vleesproducten verstuurd. Het vlees van Doosjevlees.nl...