RCC: 'Farmers Defence Force misleidt met tv-spot'

Anne-Hilhorst-Wakker-Dier

De Reclame Code Commissie (RCC) stelt Wakker Dier in het gelijk: Farmers Defence Force (FDF) misleidt in een reclamespot die in het voorjaar op tv was. ‘FDF heeft miljoenen mensen voorgelogen. Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen’, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

In de tv-spot vertelt FDF dat boeren ‘puur natuur’ en ‘met alleen het beste voor plant en dier’ produceren. Wakker Dier heeft met verscheidene voorbeelden aangetoond dat dit pure onzin is. Volgens de RCC zijn de claims ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ en geeft FDF een ‘te rooskleurig en daardoor onjuist beeld’ van de wijze waarop dieren in de Nederlandse vee-industrie worden behandeld. FDF heeft niet officieel op de klacht gereageerd.

Natuur vs. industrie

In de Nederlandse vee-industrie gebeuren allerlei zaken die niets te maken hebben met ‘natuur’. Wakker Dier legde voor de RCC uit dat dieren systematisch worden aangepast om in een wereld van staal en beton te leven. Zo worden de krulstaarten van biggetjes en de hoornaanzet bij kalfjes weggebrand. ‘Veel dieren zouden zich in de natuur niet eens kunnen voortplanten, zoals kalkoenen die te zwaar zijn om seks te kunnen hebben’, zegt Hilhorst.

Productie en efficiëntie

In tegenstelling tot het romantische beeld dat in de reclamespot wordt gecreëerd, staat het leven van een boerderijdier in het teken van productie en efficiëntie: zo veel mogelijk vlees en melk, met zo min mogelijk tijd, voer en ruimte. De dieren trekken daarbij aan het kortste eind. Zo ‘produceert’ Nederland bijvoorbeeld jaarlijks 250 miljoen plofkippen, die zijn doorgefokt op een snelle groei. ‘Plofkippen groeien zo snel dat hun poten hen niet meer kunnen dragen, ze voornamelijk op de grond liggen en er veel antibiotica nodig is’, aldus Hilhorst.

Biologische boeren

Wakker Dier startte de RCC-zaak mede omdat de tv-spot oneerlijk is tegenover biologische boeren. Zij doen namelijk wél meer voor het welzijn van dieren en het behoud van natuur. Zo mogen varkens hun staarten houden en is van plofkippen geen sprake. Hilhorst: ‘Als consumenten het eerlijke verhaal krijgen, zullen ze ook eerder voor biologisch kiezen.’

 
Lees ook
Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Meer ruimte voor dieren thema Beter Leven week

Meer ruimte voor dieren thema Beter Leven week

Vandaag, op 25 oktober, start de Beter Leven week. Deze week vraagt de Dierenbescherming aandacht voor dierenwelzijn. Het thema is ruimte. De campagne loopt tot en met 31 oktober.

Veehouders hebben geen vertrouwen in de overheid

Veehouders hebben geen vertrouwen in de overheid

Veel veehouders hebben geen vertrouwen meer in de overheid. Ze hebben het gevoel dat zij moeten opdraaien voor de klimaat en stikstofcrisis. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de Volkskrant.