ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

JBS vleesvervanger_PB ProVEG

De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen jaren gestegen, maar in 2022 komt daar verandering, meldt marktonderzoeker IRI aan NOS.

In 2020 werd er nog een stijgende lijn gezien in de verkoop van vleesvervangers, maar daar is anno 2022 weinig meer van over, meldt IRI-onderzoekster Sjanny van Beekveld. Dat terwijl de prijzen van vlees en vleesvervangers nu juist dichter bij elkaar liggen. Het prijsverschil tussen vleesvervangers en vers vlees is in een jaar tijd met 10% gedaald, maar de verkoop van vleesvervangers zit momenteel 5% in de min.

Landbouworganisatie LTO denkt dat mensen door dalende koopkracht in de supermarkt vaker kiezen voor de goedkoopste in plaats van de duurzame optie. Kees van den Heuvel van Schouten Europe,producent van huismerk-vleesvervangers, noemt de onzekerheid van consumenten over de toekomst een mogelijke oorzaak is. Schouten Europe ziet dat consumenten steeds vaker teruggrijpen naar traditionele recepten met vlees.  

Pablo Moleman, manager food industry bij ProVeg Nederland, reageert op het bericht van NOS: "Het is wel cru. Juist nu een flink aantal vleesvervangers met de inflatie voor het eerst goedkoper is geworden dan dierlijk vlees, zou je hopen dat plantaardig vlees nu zijn finest hour beleeft. Maar vleesvervangers zijn alleen goedkoper geworden in relatieve zin: het vlees is sterk in prijs gestegen, terwijl vleesvervangers niet duurder maar ook niet goedkoper zijn geworden. Dus wanneer de algehele koopkracht van mensen afneemt dan valt ook wel te begrijpen dat mensen die vóór de inflatie geen vleesvervangers kochten dat niet nu opeens wel gaan doen."

Volgens Moleman hoeft dit overigens niet te betekenen dat mensen in de plaats van vleesvervangers weer meer dierlijk vlees zijn gaan eten. “Daar duiden de cijfers in elk geval niet op. Vlees wordt juist nog harder geraakt door de inflatie.”

"Verder is het lastig om het effect van de prijsstijgingen los te trekken van dat van de corona-nasleep. Door de horecasluiting is de supermarktomzet van vrijwel alle categorieën, waaronder vlees en vleesvervangers, tijdelijk opgehoogd. Dat bij de heropening van de horeca daarop een correctie plaatsvindt, hoeft niemand te verbazen en is niet per se een teken van een neergaande lijn."

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

“We denken dat we uiteindelijk de koe kunnen verslaan”, zegt Edwin Bark, senior vicepresident bij Redefine Meat. Het bedrijf maakt 100% plantaardige producten met de smaak en textuur van vlees. Ze zijn de overall winnaar van de Horecava Innovation Award die op 9 januari uitgereikt zijn op Horecava.

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

De plantaardige vleesproducent Redefine Meat is de overall winnaar van de Horecava Innovation Award. Tijdens de opening van de Horecava op maandag 9 januari reikte juryvoorzitter Puck Wilbers de verschillende awards uit.

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.