Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Tofu plantaardig vleesvervanger (unsplash)

Foto: Unsplash

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Voor het onderzoek analyseerde Questionmark de prijzen van dierlijke en plantaardige producten van marktleider Albert Heijn over de afgelopen vijf jaar. Uit de analyse blijkt dat de prijzenverschillen tussen vlees en vleesvervangers minder worden. Bijvoorbeeld vegetarische kipstukjes kosten in 2019 nog 75 cent meer (per 100 gram) dan dierlijke kipstukjes, in 2022 is dat 13 cent. Het prijsverschil van gehakt daalde in dezelfde periode van 24 cent naar 6 cent.

Nederlandse supermarkt

Daarnaast keek Questionmark naar de vijf andere grote Nederlandse supermarkten: Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk en Plus. Hier werd een breed scala aan plantaardige vervangers voor dierlijke producten en zuivel onderzocht. Voor 32 verschillende productsoorten berekenden de onderzoekers de ‘laagsteprijskloof’ berekend: het prijsverschil per 100 gram tussen de goedkoopste plantaardige versie en de goedkoopste dierlijke versie. Daarnaast werd de goedkoopste plantaardige versie vergeleken met de duurste dierlijke versie, om te zien of het plantaardige product in elk geval binnen de prijsrange viel van dierlijke varianten.

Questionmark komt met de volgende conclusies. In 20 procent van de gevallen bleek een plantaardige versie al goedkoper dan de goedkoopste dierlijke versie. 33 procent van de plantaardige producten werd geclassificeerd als ‘betaalbaar’ en de overige 47 procent was duurder.

Verschillen tussen supermarkten

Er zijn veel verschillen tussen de supermarkten. Aldi had met 67 procent het hoogste aandeel producten dat in de categorie ‘duurder’ viel, gevolgd door Dirk (65 procent), Lidl (63 procent) en Plus (50 procent). Bij Jumbo (30 procent) en Albert Heijn (34 procent) ligt dit percentage lager en is juist een ruime meerderheid van de producten goedkoper of betaalbaar. Het hoogste percentage goedkopere producten was echter ook juist bij Lidl (31 procent) en Aldi (33 procent) te vinden. Door het kleinere assortiment vielen producten bij deze supermarkten vaker in de ‘goedkoper’ of ‘duurder’ categorie en niet in de tussencategorie ‘betaalbaar’.

 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vlees in de media - week 47

Vlees in de media - week 47

Omgaan met medewerkers met financiële zorgen, kweekvlees toegestaan in Verenigde Staten en slager Van Broekhuizen overweegt vertek vanwege klagende buren. Wat gebeurde er afgelopen week in de vleesbranche? Een greep uit de media.

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.