'Perfecte aanvulling op de slagerij'

15 november 2016

Gert en Yvonne Schuiteman van de gelijknamige Keurslagerij in Garderen hebben naast hun slagerij de broodjeszaak Broodjes & Lunch geopend. Hier worden voornamelijk producten uit het eigen bedrijf geserveerd. ‘Het horecagedeelte is een mooie aanvulling, die in het verlengde van de slagerij ligt’, zeggen de ondernemers over hun tweede bedrijf.

Slagerij Schuiteman is in 1936 opgericht door Gerts opa. ‘Het bedrijf zat toen nog op een andere plek in Garderen, vlakbij de molen’, blikt de ondernemer terug. ‘Sinds 1989 zijn we op de huidige locatie gevestigd, en in 1999 hebben mijn vrouw en ik de slagerij van mijn vader overgenomen.’ Het pand bestaat uit twee delen, waarvan er één door de slager werd verhuurd.

In de zomer strijken veel toeristen neer in Garderen en omgeving. Zij vormen dan ook een belangrijke bron van inkomsten voor het dorp en dus ook voor de slagerij. Al merkte Schuiteman de laatste jaren een verandering. ‘In het verleden vierden mensen echt op één locatie hun vakantie, maar tegenwoordig zien we steeds meer dagjesmensen, die hier op de Veluwe gaan wandelen of fietsen. Deze groep wilden wij ook graag bedienen en zo kwamen we op het idee om ons extra op de verkoop van broodjes en warme lunchgerechten te richten’, legt de slager uit.

Uitnodigende ruimte

  • foto-1-e1479205153649-225x300 Gert en Yvonne Schuiteman voor de ambachtelijke steenoven van Broodjes Lunch
  • Daarbij koos het echtpaar voor het naastgelegen pand, dat op dat moment niet werd verhuurd. ‘We zien de horeca als een mooie aanvulling op de slagerij, maar vinden het wel belangrijk om beide elementen van elkaar gescheiden te houden. Een slagerij heeft een wat ‘sterielere’ uitstraling en wij wilden graag echt een gezellig plekje creëren, waar mensen wat langer willen blijven zitten. Een gemoedelijke, uitnodigende ruimte was ons uitgangspunt.’
  • Om toch de link met de slagerij duidelijk te maken, kozen de ondernemers ervoor om de groene kleurstelling van Meat & Meals door te trekken naar de lunchroom, aangevuld met houtkleuren. Een grote afbeelding van koeien in de wei neemt een prominente plaats in de horecagelegenheid in. ‘Zo hebben we een link naar de Veluwe en naar onze eigen streekproducten.’

Streekproducten

Want juist de eigen streekproducten staan ook centraal in het horecagedeelte. ‘We willen vooral de producten uit eigen slagerij serveren om ze meer onder de aandacht te brengen. Waarbij we natuurlijk hopen dat onze gasten zo tevreden zijn over de kwaliteit, dat ze besluiten om ook even de slagerij binnen te stappen en wat producten mee te nemen, wat inderdaad regelmatig gebeurt.’

In het horecagedeelte is ook ruimte vrij gemaakt voor de presentatie en verkoop van enkele streekproducten, zoals kaas, vers gebrande noten en wijn uit de regio. ‘Ook hiermee willen we ons onderscheiden. De streekproducten bieden sfeer en daarnaast hopen we hier natuurlijk een stukje extra omzet uit te halen.’ Overigens wordt ook in de lunchroom volop gebruik gemaakt van producten uit de regio. Zo wordt Peeze koffie uit Arnhem geserveerd, wijn van Ecofields uit Wekerom, en zijn er naast de bekende frisdranken ook regionale sapjes verkrijgbaar.

Menukaart

foto-2-300x225 Bij Broodjes Lunch staat een Veluwse sfeer centraal.

In de slagerij verkocht Schuiteman in het verleden ook belegde broodjes. Daarbij merkte hij dat het aanbod zo groot was, dat klanten moeite hadden om te kiezen. Daarom besloot hij dat bij Broodjes & Lunch anders aan te pakken. ‘Mensen kunnen bij ons uit vier broodjes kiezen: een witte pistolet, een meergranen pistolet en een wit of bruin tegeltje. De pistoletjes worden door ons zelf afgebakken, terwijl de tegeltjes geleverd worden door een ambachtelijke bakker. Als beleg kunnen gasten kiezen uit regulier beleg zoals boerenham, kaas, rosbief, grillworst, ossenworst en kiprollade, of uit luxe beleg, zoals gerookte runderlende, Veluwse Ham, Veluws Nagelhout en Veluwse Coppa. Ook is het mogelijk om een keuze te maken uit zes verschillende soorten salades.’

Daarnaast worden diverse lunchgerechten geserveerd, zoals een broodje hamburger, warm vlees, beenham, gehaktbal, pulled porc, shoarma, een uitsmijter, wrap, pizza of de soep van de week. Alle gerechten zijn afkomstig uit de slagerij en worden bereid in een open steenoven. ‘We hadden ook voor een magnetron of een steamer kunnen kiezen, maar vonden de ambachtelijke uitstraling van de oven erg mooi’, legt Schuiteman uit. ‘Bovendien kunnen gasten precies zien hoe alles wordt bereid. Die transparantie vinden we heel belangrijk.’

Lunchpakketten

Voor wandelaars en fietsers die onderweg van iets lekker willen genieten, worden speciale lunchpakketjes samengesteld met twee zachte bolletjes, een krentenbol, een flesje sap of frisdrank naar keuze en een appel. ‘We hebben hiervoor ook een samenwerking met het fietsen- en scooterverhuurbedrijf tegenover onze winkel. Klanten kunnen bij hen een lunch bestellen en wij maken deze vervolgens klaar.’

Ontzettend leuk

Maar naast toeristen weten ook de plaatselijke bewoners Broodjes & Lunch te vinden, merkt de slager. ‘Naast onze klanten verwelkomen we ook mensen die niet eerder in onze slagerij geweest zijn. Dat is ontzettend leuk. Zo kunnen we onze ambachtelijke producten nog meer onder de aandacht brengen en mogelijk nieuwe klanten trekken.

Gasten vinden het prachtig om te zien dat onze vleeswaren vers worden afgesneden. Bij een slager is dit natuurlijk heel normaal, maar in de horeca niet. Bovendien kunnen we ons op het gebied van smaak en kwaliteit echt onderscheiden.’

Afwisselend werk

Broodjes & Lunch, dat via een open deur met de slagerij is verbonden, heeft dezelfde openingstijden als de slagerij. ‘Tijdens de lunch is het hier het drukst, maar ook ’s morgens vroeg vinden mensen het prettig als ze ergens al een kopje koffie kunnen drinken’, heeft Gert gemerkt. Zijn vrouw Yvonne is het meest in Broodjes & Lunch te vinden. ‘Yvonne komt uit de horeca en vindt het een prachtige uitdaging om deze passie weer op te pakken. Daarnaast is zij ook in de winkel te vinden en datzelfde geldt voor het andere personeel, dat af en toe in de lunchroom bijspringt.’

foto-8-300x225 De keurslagerij is in 2012 helemaal verbouwd.

Volgens Schuiteman hebben ook de andere medewerkers positief op de uitbreiding van hun functie gereageerd. ‘Het was natuurlijk even wennen, want de horeca is iets heel anders dan de slagerij, maar ze vinden het wel erg leuk dat hun werk nog afwisselender is geworden en dat ze in de lunchroom nog meer contact hebben met de mensen.’

Tot nog toe vullen de slagerij en Broodjes & Lunch elkaar goed aan. ‘Bij slecht weer verkopen we weinig barbecueproducten waardoor het in de winkel wat rustiger is, en dan vinden mensen het juist gezellig om hiernaast even wat te eten of te drinken. Terwijl het bij mooi weer precies andersom is.’ ‘Garderen is een dorp met 2.000 inwoners. Er zijn hier twee supermarkten en twee slagers gevestigd. Om bestaansrecht te houden, is het belangrijk om ons te onderscheiden. Dat doen we op verschillende manieren: met onze eigen worstmakerij, onze streekproducten, onze verse maaltijden en soepen en de verkoop van een klein groenteassortiment. Daar hebben we dus eind april Broodjes & Lunch aan toegevoegd’, besluit Schuiteman.

foto-6-2-300x225 De voorzijde van zowel de slagerij als Broodjes Lunch.

Altijd op de hoogte blijven?