Pasen zorgt voor hogere omzet detailhandel

12 mei 2016

De detailhandel heeft in maart 4 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Doordat Pasen dit jaar in deze maand viel, realiseerden vooral de winkels in voedingsmiddelen meer omzet. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De omzet werd ook positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen.

De totale foodsector profiteerde, ook speciaalzaken maakten met 7,7 procent bijna een zelfde omzetplus. Geschoond voor prijsstijgingen met 1,2 procent bedraagt de omzetgroei in afgeronde cijfers 6,5 procent. De omzetgroei voor de totale sector van winkels in voedings- en genotmiddelen komt net als bij supermarkten uit op 7,8 procent. Supermarkten hebben een groot aandeel in de cijfers.

Pasen viel gunstig

Volgens het CBS is de forse omzetplus voor een belangrijk del te danken aan Pasen, dat dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. De omzet werd bovendien positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Maart had in 2016 een woensdag en donderdag meer en een zondag en maandag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen, komt de omzet voor de totale detailhandel slechts iets hoger uit dan een jaar eerder.

Online groeit snel

In maart is de online omzet met bijna 20 procent gegroeid. De webwinkels zetten ruim 26 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 11 procent.

Altijd op de hoogte blijven?