Organisatie blikt terug op succesvolle editie IFFA 2022

IFFA 2022_slotbeeld Messe Frankfurt

Foto: Messe Frankfurt

Van 14 tot en met 19 mei kwam de vleesbranche samen in Frankfurt voor IFFA 2022. Organisator Messe Frankfurt blikt terug op een succesvolle editie met veel bezoekers en ontmoetingen. Duurzaamheid, automatisering en digitalisering stonden centraal.  

IFFA vindt elke drie jaar plaats. Elkaar weer ontmoeten was dan ook een belangrijk element van IFFA 2022. Wolfgang Marzin, voorzitter en CEO van Messe Frankfurt: “Het was een genoegen om door de hallen te lopen en de spelers uit de industrie weer te ontmoeten. Er heerste een haast euforische stemming. Je kon duidelijk voelen hoe opgelucht iedereen was om elkaar weer persoonlijk te ontmoeten. De branche stond open voor nieuwe onderwerpen en toonde zijn innovatieve kracht. De vakbeurs zette de trends voor de komende jaren, niet in de laatste plaats door de toevoeging van alternatieve proteïne.”

Plantaardig, hybride en kweekvlees

Alternatieve proteïne is een belangrijk thema. Steeds meer consumenten kiezen voor bewust vleeseten, maar willen ook hun gebruikelijke eetgewoontes niet opgeven. De industrie springt hier op in met nieuwe alternatieven en de markt voor vleesvervangers en kweekvlees groeit. Daarom breidde IFFA het portfolio uit met alternatieve proteïne. Bezoekers toonden veel interesse in de plantaardige alternatieven, hybride en kweekvlees.

Fabio Ziemßen van de Duitse organisatie voor alternatieve proteïne: “IFFA 2022 heeft duidelijk gemaakt dat alternatieve proteïne een belangrijk onderwerp is en de komende jaren een vaste plaats blijft innemen op internationale vakbeurzen.”

Andere thema's en wedstrijden

Andere belangrijke thema's zijn automatisering en digitalisering. Bezoekers toonden veel interesse in alle innovaties. Exposanten lieten verschillende oplossingen en ideeën voor het besparen van energie en grondstoffen zien. Ook waren er veel innovatieve verpakkingen. Naast recyclebaar richten fabrikanten zich hierbij op hernieuwbare grondstoffen. Biobased verpakkingen vormen een alternatief voor plastic. 

De Duitse slagersorganisatie DFV promootte jong talent op IFFA 2022. Voorzitter Herbert Dohrmann kijkt tevreden terug op de beurs: “Meer dan 25 procent meer nieuwe producten bij de internationale kwaliteitswedstrijden, twee nieuwe wedstrijden voor jonge professionals en een sterk optreden van de Duitse equipe. Een bezoek aan IFFA was de moeite waard, vanwege de enorme ontwikkelingen in de afgelopen drie jaar. De beurs maakte de rol als aanjager van innovatie waar.”

IFFA 2022

Op IFFA 2022 toonden 860 exposanten hun laatste innovaties. De beurs trok bijna 50.000 bezoekers uit 129 landen. Het internationale gehalte was groot. 72 procent kwam uit het buitenland. Landen met de meeste bezoekers waren Nederland, Italië, Spanje, Polen, Verenigde Staten, Brazilië, Oostenrijk, Groot Britannië, Zwitserland en Frankrijk. 96 procent van de bezoekers gaf aan tevreden te zijn over de beurs.

Voor de eerste keer ging IFFA ook digitaal met het IFFA Digital Extension platform. Hier konden deelnemers voorafgaand aan de beurs elkaar contacteren, afspraken maken en informatie onwinnen over de verschillende innovaties. De teller stond na afloop van de beurs op 12,661 bezoeken.

De volgende editie van IFFA staat gepland over drie jaar: van 3 tot en met 8 mei 2025.

Dossiers
Lees ook
Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion Food Group investeert miljoenen in Duitslands. De vleesproducent lanceert ‘Regio-Express’ in nieuwe deelstaten en breidt de vestiging in Thüringen uit.

Landjäger

Landjäger

Landjäger, in enkel- en meervoud, betekent letterlijk ‘landjager(s)’. Dit was oorspronkelijk de bereden politie in Zuid-Duitse provincies. Landjäger is een gedroogde worst die traditioneel in Zuid-Duitsland, Zwitserland, Vorarlberg en de Elzas gemaakt en gegeten wordt.

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”