Optimisme bij ABN over foodsector

5 februari 2016

De consumptieve bestedingen aan voedingsmiddelen in Nederland stijgen de komende twee jaar met gemiddeld twee procent.

Dat verwacht ABN AMRO in een vandaag verschenen rapport. Volgens de bank heeft de foodsector na de krimp in 2014 weer de weg omhoog ingeslagen en zullen door het toegenomen consumentenvertrouwen de particuliere bestedingen aan food (€57 miljard in 2015) stijgen.

Vleessector

ABN ziet dat door het veranderende eetpatroon van de westerse consument minder ruimte is voor vleesproducten. Daarnaast zorgt druk vanuit de publieke opinie op dierenwelzijn en gebruik van antibiotica voor een deuk in het imago van vleesproducten. ‘De vleesindustrie is samen met ketenpartners op zoek naar een antwoord. Dit antwoord lijkt gevonden in de productie van vlees in concepten (bijv. ‘kip van morgen’) of met keurmerken die door de consument als betrouwbaar en positief worden ervaren (bijv. “beter leven vlees”). Ook hiervoor geldt dat sourcing een belangrijk thema is. Het gaat hier met name om de voldoende beschikbaarheid van ‘keurmerkvlees’’, schrijft de ABN.

Buitenshuis

ABN voorspelt dat de groei van de foodbestedingen vooral op het conto van de consumptie buitenshuis komt. De bestedingen aan foodproducten voor thuisconsumptie blijven licht achter. Toch zullen ook supermarkten profiteren van het positieve sentiment en blijven ook de uitgaven via het online verkoopkanaal stijgen. Speciaalzaken hebben het moeilijker; hier zal waarschijnlijk sprake zijn van een krimp.

Faillissementen

Het economische herstel pakt positief uit voor het aantal faillissementen in de foodsector. Voor het tweede achtereenvolgende jaar daalde het aantal bedrijven dat de deuren moest sluiten. Na een daling van 16,9 procent in 2014 was vorig jaar zelfs sprake van een daling van 25,4 procent van het aantal faillissementen in de sector food. Hiermee zit het aantal faillissementen in de foodsector op het niveau van voor de crisis.

Uitdagingen

Ondanks het herstel zijn er nog veel uitdagingen voor de foodsector. ABN wijst daarbij onder meer op de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon. Ook blijft de consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit.

Altijd op de hoogte blijven?