Opmars van keurmerkvlees lijkt niet te stuiten

8 oktober 2016 Edwin Rensen

Vlees met een duurzaamheidslabel is aan een opmars bezig. Recente cijfers van IRI en GfK tonen dit aan. Volgens Vion-onderzoek is de consument nu ook bereid meer te betalen.

Supermarktketens buitelen op dit moment over elkaar heen om vlees met een keurmerk en diervriendelijke vleesconcepten in de schappen te leggen. Onder druk van Wakker Dier en Varkens in Nood, die ketens er voortdurend op aanspreken en ook telkens eenvoudig media-aandacht weten te genereren, stijgt het marktaandeel van duurzaam vlees snel. De Nederlandse supermarkten hebben in 2013 beloofd fasegewijs te zullen overstappen op varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk. Varkens in Nood controleert sinds februari van dit jaar maandelijks hoe het met de voortgang staat in de zogeheten Varkensvleesmonitor.

Albert Heijn

Albert Heijn kon in september alle gekookte ham voorzien van een sticker van het Beter Leven-keurmerk. Gevolg is dat de marktleider hiermee stijgt naar de 2e plek op de ranglijst: 58 procent van al het varkensvlees heeft nu ten minste één ster. Aldi bezwoer begin dit jaar dat het haast zou maken met de invoering van vlees met een Beter Leven-keurmerk, waarna het aandeel steeg van 5 procent naar 20 procent in juli. In augustus daalde het echter naar 17 procent, waar het in september op bleef steken. Lidl blijft met 66 procent Beter Leven-keurmerk bovenaan staan. Ten opzichte van augustus is er in september gemiddeld 3 procent vooruitgang geboekt bij de gezamenlijke supermarkten, geeft Varkens in Nood aan.

IRI meldde enkele weken geleden dat duurzaam vlees vorig jaar een omzetstijging van 6 procent kende ten opzichte van het jaar ervoor.

Overeenkomst

De cijfers van Varkens in Nood en IRI komen overeen met recent onderzoek van Vion en GfK, waaruit blijkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor vlees, waarvan bekend is dat de dieren een goed leven hebben gehad. ‘Het maakt niet uit waar de consument het vlees koopt, bij een full-servicesupermarkt of discounter. Het belang van dierenwelzijn stijgt flink’, zei research manager Hans Sulkers van Vion enkele weken geleden tegen Distrifood.

Spectaculair

Ook andere concepten doen het goed. Zo heeft Emté Natuurvlees in de schappen liggen. ‘De ontwikkeling is ronduit spectaculair te noemen. De omzet verdrievoudigt ten opzichte van 2015’, laat woordvoerder Wilco Jansen weten.

Altijd op de hoogte blijven?