‘Opmars horeca in winkelgebieden’

attachment-001_food-image-VLS11926I01

Lege plekken in winkelgebieden worden steeds vaker opgevuld door horecazaken. Dat constateert het Economisch Bureau van ABN AMRO donderdag in een sectorrapport over de retail.

De leegstand in winkelstraten is het afgelopen jaar licht gedaald en dat is vooral te danken aan de opmars van onder meer lunchrooms, ijssalons en (fastfood)restaurants. Naast het terugdringen van leegstand zorgen de eet- en drinkgelegenheden er volgens ABN ook voor dat de gebieden aantrekkelijker worden voor bezoekers, waar winkeliers weer van kunnen profiteren.

Teruglopende bezoekersaantallen

Winkeliers verkochten het afgelopen jaar 1,4 procent meer dan een jaar eerder. Die groei zal zich door het aantrekken van de economie de komende jaren in min of meer dezelfde mate voortzetten. Daarmee moet opgemerkt worden dat het vooral de onlinewinkels zijn die flink groeien. De gehele sector kampt met teruglopende bezoekersaantallen en heeft weinig financiële ruimte voor investeringen en innovatie.

Escape rooms in winkelgebieden

ABN ziet toekomst in de verdere vervaging van grenzen tussen horeca en winkels, zoals lunchrooms die ook spullen verkopen. Ook de opmars van entertainment aan winkelgebieden kan helpen. ‘Zo ontstaan bijvoorbeeld ‘escape rooms’ in winkelstraten. Winkelgebieden krijgen hierdoor een nieuwe functie als verblijfs- en belevingsplek’, licht Henk Hofstede van ABN toe.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Ilja Roelofs is in veel opzichten geen standaard slager. Zo is zijn zaak gevestigd op een industrieterrein en leverde hij jarenlang vooral aan horeca; de winkel was een ondergeschoven kindje. Maar die tijd is voorbij. Steeds meer klanten ontdekken de zaak, die vorig jaar een totale metamorfose onderging.