Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

kipburger Albert Heijn_foto marieke

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Een groep wetenschappers keek in opdracht van de Europese Commissie naar de impact van de verplichte herkomstvermelding op een vleesetiket. Het onderzoek is onder andere gebaseerd op een enquête onder 6.250 consumenten verspreid over de hele Europese Unie. Ook spraken ze met vertegenwoordigers van de gehele vleesketen en van consumentenorganisaties. Daarnaast waren er enquêtes onder de nationale bevoegde autoriteiten en casestudy's binnen 21 vleestoeleveringsketens in 10 lidstaten.

Uit het onderzoek blijkt dat de toevoeging van het herkomstland zinvol is voor consumenten. De helft van de ondervraagde consumenten zegt bij de aanschaf van een vleesproduct te kijken naar de  herkomstaanduidingen. Consumenten twijfelen niet over de informatie op het etiket, maar hebben wel moeite met de interpretatie van bepaalde definities als 'opgegroeid in'.

De verplichte herkomstaanduiding heeft geen grote impact gehad op de vleesketen. Het heeft niet gezorgd voor veel extra kosten voor bedrijven in de vleesketen. Ook de impact op de handel in levende dieren of vers vlees binnen de Europese Unie waren minimaal. De slacht- en verwerkingsindustrie kreeg het meest te maken met de nieuwe regels, maar de effecten waren volgens de onderzoekers beperkt. 

Het complete onderzoek 'Evaluation support study on mandatory indication of country of origin labelling for certain meats' is hier te downloaden.

Lees ook
18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Vertrouwen

Vertrouwen

Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben.

Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.