Ondernemersacademie gaat ‘nieuwe slagers’ werven

campagnefoto

De Ondernemersacademie Food gaat actief opvolgers voor de slagerij werven. De komende tien jaar staan er 500 slagerijen op de nominatie om te sluiten omdat er geen opvolging is. De ondernemersacademie wil de ‘nieuwe slagers’ onder meer werven onder slagerskinderen, horeca- en supermarktmedewerkers.

Er dreigt een tekort aan ambachtelijke foodondernemers, waarschuwt de Ondernemersacademie Food. Dat is slecht nieuws voor het aanbod van versspeciaalzaken en daarmee voor het versaanbod aan de consument. De afgelopen tien jaar verdwenen 400 ambachtelijke slagerijen uit het straatbeeld en de komende tien jaar staan er 500 op de nominatie om overgenomen te worden.

Volgens de academie is er echter hoop dankzij zij-instromers die de keus voor ondernemerschap maken. Daar zijn mooie voorbeelden van: een econoom die het roer omgooit en mede-eigenaar wordt van een ambachtelijke slagerij. Een reïntegratiecoach die zich specialiseert in de verkoop van Twentse worsten. Een planoloog die zich het slagersvak eigen maakt en in een overnameproces zit.

Op de gloednieuwe opleiding Ondernemersacademie Food worden deze mensen binnenkort opgeleid tot foodondernemers. Na hun opleiding zijn ze weliswaar geen allround-slager maar wel veelzijdige foodondernemers en daardoor opgewassen tegen de veranderende markt. En in staat om de deuren van de ambachtelijke slagerijen open te houden.

Wat wil de academie

De Ondernemersacademie Food is opgericht in opdracht van SVO vakopleiding food in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) met basisfinanciering vanuit het VOS logoF0_ZW-300x221 Fonds, aangevuld door financiering door partners vanuit de vleessector, waaronder Interkring.

De academie zoekt enthousiaste, ondernemende en daadkrachtig (zij-)instromers die out of the box kunnen denken met gouden handjes. Mensen die het roer willen omgooien en een nieuwe uitdaging zoeken. Mensen die durven experimenten.

Negen maanden vanaf september

De opleiding duurt in totaal negen maanden en begint in september. Astrid van Hest van de academie: ‘We willen in september beginnen met een groep van maximaal vijftien personen. Het zou mooi zijn als we gedurende het schooljaar met nog eens twee soortgelijke groepen aan het project kunnen beginnen. De groepen moeten klein blijven om ze optimaal te kunnen begeleiden. De deelnemers gaan één dag in de week naar school, de vestiging van SVO in Houten, en de overige vier dagen zijn ze in praktijk aan het werk. We gaan proberen vanaf het begin de student te koppelen aan de ondernemer die op termijn zal stoppen. Maar wil een deelnemer liever zelf een ambachtelijk bedrijf opzetten, dan kan dat ook. Voor hen worden dan leerbedrijven geregeld. Uiteindelijk is ons doel om het slagersvak voor de toekomst veilig te stellen.’

Drie clusters

De opleiding bestaat uit drie clusters van drie maanden waarin de volgende thema’ s aan bod komen: vakkennis, ondernemerschap en coaching. De kosten voor deelname bedragen 5000 euro. ‘Zie dat bedrag als een investering’, zegt Van Hest. ‘Daarover zijn natuurlijk afspraken te maken met de ondernemer die stopt, maar ook de Rabobank heeft zich al heel enthousiast getoond en kan wellicht ook nog een steentje bijdragen.’

  [intermezzo:1]
Lees ook
Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

De werktijden in de horeca zag Inge Groenland (23) na een paar jaar niet meer zitten. Maar de contacten met klanten vond ze wél heel leuk. Ze ging op zoek naar een nieuwe baan die daarbij paste en liep tegen een vacature bij Slagerij John de Roode aan. Inmiddels werkt Inge daar twee jaar en is ze bezig met haar tweede slagersopleiding bij SVO vakopleiding...

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het derde kwartaal nadert. Ondernemers hebben tot 31 oktober de tijd om dit te doen. Volgens de Belastingdienst hebben bijna vier op de tien startende en kleine ondernemers een herinnering nodig om dit tijdig te doen. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte aangifte.